Sunday, December 26

Persamaan atau Perbezaan?


Salam..
Sekejap jek rase dah tiba hari ahad,  besok hari isnin.  Rasa kemalasan tuh mula datang menimpa-nimpa.  Okeh aku taknak cheqita pasai keja.  Kita fokus pada tajuk entry aku  kali nie.  Korang paham ape yang aku maksudkan dengan PERSAMAAN & PERBEZAAN?

Nie semua ada kena mengena dengan kehidupan korang semua,  lagi-lagi yang tengah hangat bercinta tu.  Bagi yang sudah berkhawin tu,  alhamdulillah la.  Dah lepas stage tu,  cuma tinggal nak kekalkan saje.  Mesti setiap orang idam-idamkan pasangan yang memahami, penyayang dan sebagainya la.  Bab cantik dan kacak tu boleh tolak tepi,  yang penting hati pasangan tu.  Kan?

Sebelum kita berkawen tu,  mesti ada yang bertukar-tukar pasangan dan ada juga yang bercinta hanya sekali saja dan terus kekal hingga ke jinjang pelamin.  Bukan senang nak cari pasangan hidup ni,  dan bila dah ada pasangan bukan senang untuk kekalkan.  Keputusan untuk memilih si 'dia' sebagai pasangan hidup hingga ke akhir hayat tu bukan senang-senang jek boleh buat. Mau 44 malam pikir kan?

Macam-macam cara dibuat untuk membuat pilihan nie.  Sebelum kita membuat keputusan yang akan merubah segalanya.  Betul tak?  Tak boleh terjah terus jek,  nanti esok hari kita juga yang merana.  Ada setengah orang kata nak kenal si 'dia' kenalah kawan dulu,  tapi jangan lama-lama. Tapi kalau kawan selama mana pun,  kalau takde jodoh.  Tak boleh jadi jugak kan?  Kena banyak tawakal dan redha.

Cerita bab PERSAMAAN dan PERBEZAAN nie,  korang rasa dalam memilih pasangan nie.  Which is better?  Ada setengah orang suka dengan persamaan yang banyak dan perbezaan yang sedikit.  Jadi, senang dekat situ.  Pemikiran yang sama, tapi bila semua dah sama.  Lama-kelamaan keadaan tu akan jadi membosankan.  Tiada kelainan langsung.  Jika terlalu banyak PERBEZAAN pula,  akan jadi selalu bertengkar pula.  Masing-masing keras kepala.  Tak jadi jugak kat situ kan?

Senang cerita kena balance.  Ada kontranye.  Betul tak?  Jangan tergesa-gesa memilih pasangan yang kita nak hidup bersama,  because its not easy.  Bila dah duduk sebumbung,  baru tau perangai masing-masing.  Jadi semasa berkawan tuh la, kena jadi diri yang sebenar.  Fikir sebaik mungkin,  adakah dia nie yang bakal jadi suami/isteri aku?  Kena banyak-banyak berdoa.  Insyallah.

p/s : pandai menasihat kan? padahal aku pun tengah pening nie.  korang rase macam mane?

p/s lagi : blogger2 yang dah berkhawin tu, leh tumpang petua sikit.hehehe

"FRIENDSHIP IS PRICELESS"

12 comments:

  1. tak ske same. suka beza. bole blaja each other punye perangai.

    ReplyDelete
  2. tak perlu tergesa-gesa kalau nk pilih pasangan kan? bila betul dah jumpa dgn sndri kita akan tau that itu lah dia.. ^__^

    ReplyDelete
  3. ade beza n ada sama... kne ade both kot.. XD

    ReplyDelete
  4. semuanya ada pro n con..
    klu ad prsmaan yg sllu jd idaman stiap org sbb ley share xtvt sme..

    klu b'bza mgkin akn mybbkn p'gduhn/slsih pndpt..ye la,msg2 xsme pndgn..

    but,ak prefer kpd b'bza dr sme2..
    sbb klu sme2 t bosn.klu b'bza kn sling mlgkpi..cthnya:sorg p'diam n sorg byk ckp..=)

    ReplyDelete
  5. Kaaannn??? hehe....aku suka ayat balance kau biel. nGaaaaa~

    ReplyDelete
  6. kita macam mana nabiel??ekekekeke

    sherashi bershama tak??lalala

    ReplyDelete
  7. nape?? ko dh nak kawen ke ni?? hahahaha..ak nk yg berbeza, kalo sama bosan..hahaha

    ReplyDelete
  8. huhu...pendek kate kena banyak tolak ansur....;D

    ReplyDelete
  9. persamaan atau perbezaan, yang penting kena hormat masing2.. kalau sama je semua, bosan jugak kan..


    p/s: nak jadi Barbie..

    ReplyDelete
  10. aku lebih suka beza dari sama.tapi sama pun best juga.tak kisah la.janji masing-masing paham. =p

    ReplyDelete
  11. beza itu perlu supaya masing2 saling melengkapi.. dari beza itu boleh jadikan persamaan baru jadi serasi, ye dak! ngee

    ReplyDelete

BeSt 4 me: