Monday, September 26

VIDEO KUCING DIBUNUH....PATUT KE?


Rase sejuk hati bila tengok muka kucing macam ni.  Selain korang tengok muka baby,  tengok kucing pun dapat legakan hati jugak.  Lebih-lebih lagi kalau dapat kucing yang sangat manja dan pandai buat orang tertawan hati mesti korang rasa sayang dekat kucing tu kan.

Kalau korang nak tahu,  orang yang suka bela binatang ni mesti seorang yang penyayang.  Espeacially bagi orang yang bela kucing.  Macam-macam keistimewaan yang Allah ciptakan pada seekor kucing.  Kucing ni boleh jadi peneman ketika korang sunyi or dalam kesedihan.

Ada setengah orang tak boleh dekat jugak dengan kucing,  allergic.  Contohnya macam aku, tapi jumpa kucing mesti gomol jugak!  Lepas tu statlah aku tergaru sana tergaru sini.  Ada jugak yang takut, geli dan macam-macam lagi la.  Pelik kadang sampai ada orang sanggup nak sepak-sepak kucing,  nak pukul.  Binatang tu tak salah apa pun.

Jom tengok keistimewaan kucing ni :

  • Kucing merupakan teman hebat dan ia kini dijadikan mod terapi,khususnya untuk warga tua dan warga cacat.
  • Kanak-kanak yang membesar bersama kucing biasanya lebih berjaya dalam kerjaya dan perhubungan mereka dewasa kelak.
  • Kajian di Amerika Syarikat mendapati bahawa 94% daripada ketua eksekutif pernah memiliki haiwan peliharaan semasa kecil dan kanak-kanak yang mempunyai haiwan peliharaan lebih memahami konsep keprihatinan, perkongsian, tanggungjawab dan kasih sayang. Mereka juga lebih berjaya menjalinkan hubungan yang mesra sebagai orang dewasa.
  • Aksi membelai kucing telah terbukti berkesan menurunkan tekanan darah. Hasil tinjauan di Australia membuktikan memiliki haiwan peliharaan sama berkesan menurunkan tekanan darahseperti mengurangkan minuman beralkohol atau mengambil kurang garam.
  • Pemilik haiwan peliharaan mempunyai tahap kolestrol darah yang lebih rendah, purata 2% lebih rendah daripada mereka yang tidak mempunyai haiwan peliharaan.
  • Pemilik haiwan peliharaan menanggung risiko penyakit jantung yang jauh lebih rendah berbanding mereka tanpa haiwan peliharaan.
  • Memiliki haiwan peliharaan dapat membantu proses pemulihan pesakit daripada serangan penyakit jantung.
  • Pemilik haiwan peliharaan kurang diserang masalah seperti batuk, selesema, sakit kepala dan sakit belakang.
  • Pemilik kucing selalunya mempunyai kesihatan psikologi yang lebih baik daripada yang tidak memiliki kucing. Kucing memberi tuannya sokongan emosi khas dan merupakan teman yang hebat sambil menjauhkan gejala kemurungan keseorangan, kecemasan dan lain-lain. 

Istimewa kan kucing?

Ni aku nak selitkan video untuk tatapan korang.  Rasa benda nie terjadi masa bulan puasa,  dah keluar dekat berita.  Tapi saja aku tunjukkan semula untuk korang renungkan sikap makhluk yang bergelar 'manusia'?



Apa korang rasa bila tonton video ni?  Tapi perlakunya sudah pun meminta maaf secara terbuka di televisyen.  Iye, memang rakyat Malaysia boleh memaafkan,  tapi kucing tu?

Serius aku tak sanggup sebenarnya untuk lihat video nie kali ke-2.

p/s : korang ada cadangan tempat nak beli kucing comel-comel tak?
"FRIENDSHIP IS PRICELESS"


5 comments:

  1. kat umah aku ade belambak kucing..hahahaha

    kucing kg je laaa..

    ReplyDelete
  2. geram! kejam org yang seksa kucing tu Y_Y

    ReplyDelete
  3. x sanggup tengok.

    eh. eh. hai biel!!

    ReplyDelete
  4. nape dia buat kucing tuh macam tuh ??
    kesian kowt ~~~
    kalau takk suka, tapayah lah sampai dibuat mcm tu~~

    http://sayacikamal.blogspot.com/

    ReplyDelete

BeSt 4 me: