Monday, January 31

Talam Dua Muka, Bukan Kuih Talam!

Salam semua.
Entry terakhir untuk bulan ini,  rasenya entry aku sekarang boleh di kira dengan jari jek..( Guna Jari pun Bole ).  Nak buat macam mane,  bila dah kerja nie banyak kena bagi komitmen kan.  Sekejap je rasa sudah sampai penghujung bulan Januari.  Rase macam baru jek sambut tahun baru,  dah tiba bulan Febuari.  Mesti awal-awal tahun nie banyak perkara yang terjadi dalam life korang kan?  Ada yang manis, pahit, masam, masin terlebih dan sebagainya.  Walau ape pun dugaan yang datang,  sebenarnya ia dapat mematangkan lagi kita ni.  Take it positif ya.


Entry aku kali nie habaq mai pasai perangai orang sekeliling ni.  Ramai orang pesan,  jaga diri baik-baik dan pandai bawak diri bila berkawan tu.  Sebabnya orang sekeliling kita kadang-kadang boleh jadi sahabat baik dan juga musuh dalam selimut!  Tersangat lah bahaya kalau ada orang dalam komuniti korang tu yang sememangnya musuh dalam selimut.  Dalam erti kata lain jugak ialah Talam Dua Muka.  Orang yang bermuka-muka nie.


Contohnya macam muka 'Two Face' dalam cerita Batman tu.  Agaknya kalau orang yang jenis Talam Dua Muka nie tiba-tiba boleh berubah jadi muka macam kat atas tu,  mesti takde sape dah berani bermuka-muka kan?  Orang yang paling berbahaya sekali, ini lah dia.

Orang macam nie kalau korang nak tahu,  dia ni :
  • Seorang pelakon yang hebat antara korang.
  • Pendiriannya tidak tetap..macam lalang.
  • Tak pernah ikhlas dalam melakukan sesuatu..setiap benda yang dia buat tu,  mesti ada udang disebalik megi..
Orang macam nie boleh buat hidup korang sengsara,  mungkin didepan korang dia ngutuk orang lain, tapi di belakang korang dia kutuk korang pula.  Nasihat aku,  korang kenalah pandai-pandai bawak diri.  Jangan baru kenal orang,  korang dah cerita macam-macam hal dekat dia.  Takut nanti dia akan buruk-burukkan korang.  Boleh nak luahkan pada orang lain,  tapi biarlah dengan orang yang hangpa dah lama kenal na.
Entry nie takde kena mengena pun dengan kuih talam.  Mane tau kot2,  korang ada yang mengidam kuih Talam, meh lah aku tunjukkan gambaq tu sekali na.

Ingat yea,  dorang mungkin boleh jadi kawan baik korang dan jugak musuh yang boleh membunuh korang dari belakang.  Bahayakan?

p/s : korang ada pengalaman bersama orang talam dua muka nie tak?

"FRIENDSHIP IS PRICELESS"

13 comments:

  1. org muka muka ngan mulot longkang
    memangggggggg pangkah teros. huhu

    ReplyDelete
  2. aku bukan kuih talam kan? dan bukan juga talam dua muka kan? haha

    ReplyDelete
  3. byk kali da dapat member cemni! :(

    ReplyDelete
  4. Aku dulu penah dpt roomate cenggini. Sumpah cam sial ar biel. blakang aku dye citer yg bukan2 pasal aku, depan aku ckp bukan main lg. baik yg amat doe..mcm malaikat. Tapi haghaaaammm...org cam nih, kalu da wat silap, lps tu nk baik2 balik ngn aku mmg tak ar...celup muke dlm jamban pon takpe dye tuh, bg sedor sket. *marah neh marah!! hahahaha

    ReplyDelete
  5. kena elak la kalo ade kawan yg macamni.. Y_Y

    ReplyDelete
  6. qilah :pngkah tmpal kt dahi dia~hehehe

    ReplyDelete
  7. kak mala : erk..ko tukang mkn kueh talam!hahaha

    ReplyDelete
  8. tia : ye ke tia?huhuhu..ciannye~sabo2

    ReplyDelete
  9. ryn : bkn bdk yg ko cite tuh ke?beria2 ko mrh yea~hehehe

    ReplyDelete
  10. sumi : yea~bttr elakkn..mmg merbahaya!huhu

    ReplyDelete
  11. bse la biel...mesti de ny jenis2 orang cmni terselit dlm hidup kita..bg ombak lebey hidup kita..huhu..

    nyampah gak layan,kdng2 sembur terus...;P

    ReplyDelete
  12. lain org lain rgm..ade yg ikhlas brkwn n ade yg x...ape pon depend dgn hati budi....

    ReplyDelete
  13. HA AH.mmg ada byk org mcm kuih talam skg kan~

    ReplyDelete

BeSt 4 me: