Wednesday, March 16

JANGAN PANDANG RENDAH ORANG LAIN!

Apa pandang-pandang?  Tak pernah tak tengok orang ke?  Saya nie artis ke awak nak tengok-tengok macam tu?  Aish!

Itulah kata hati kita pada orang yang duk tengok-tengok kita semacam kan?  Nak marah lebih-lebih pun tak boleh, sebab mata dorang sukati dorang la kan?  Kalau korang perasan kekadang ada setengah orang nie tengok kita macam kita ada hutang dengan dia,  or kita sememannya pada hari tu lebih hensem or cantik dari dia!  Macam dah nak tersembul dah mata tu tengok orang kan.  Kita pulak rasa geram ada,  serba salah pun ada.  Takut la ada pape yang tak betul pada penampilan kita kan.

Apa yang korang perlu buat bila jumpe orang macam nie,  korang tengok balik dia.  Tengok jek mata dia,  mesti dia akan toleh tempat lain.  Kalau lebih teruk lagi,  kalau korang ramai-ramai kan ajak member-member sekali pegi ke tempat dia dan tengok ramai-ramai.  Baru dia tau apa rasanya.  Kan? haha.

Bukan pasal orang pandang-pandang yang aku nak ceritakan pada korang,  tapi disebalik pandangan dorang sebenarnya pada diri kita.  Setiap pandangan orang tuh mesti ade memberi beberapa maksud kan?  mesti dia ada tafsiran sendiri dalam hati dia.  Mungkin dia sedang berkata-kata sesuatu tentang diri kita,  betul tak?  Kita sendiri pun ada jugak buat macam tu.

Tapi kebanyakkan tafsiran itu adalah dengan merendah-rendahkan orang lain.  Maybe?  Setiap orang itu ada kekurangan dan kelebihan dari korang. Yes!  Sebab setiap manusia yang Allah ciptakan mesti ada kelebihan dan kekurangan masing-masing.

Sick of people yang berlagak macam dia hebat sangat.  Orang macam nie memang ada dikalangan korang nie. Heh!  tak semestinya kau tu engineeeer,  kau boleh amik kesempatan pada orang bawahan ko sebabnya jawatan kau tinggi.  Jangan ingat kau tu guru besau,  cekgu-cekgu lain punye cadangan langsung ko taknak terima.  Dan yang seangkatan dengannya la,  lemau aku nak sebut semua.

Bukan aku nak 'kondemkan' orang-orang yang pangkat tinggi,  tapi kebanyakkannya perangai macam tu dari orang di golongan atasan macam tu.  Ego terlalu tinggi.  It seems like yang bawahan dia nie macam takleh fikir sangat pakai otak.  Please la korang eh.  Dun be like this laa.  Kalau tak macam mane niat korang nak bangunkan bangsa sendri nak jadi kenyataan?  Kalau korang sendiri pandang rendah pada orang lain.  Remember,  semua ada kelebihan masing-masing.  Termasuk makcik-makcik yang jual pisang goreng tepi jalan tuh,  jangan ingat dia jual kueh-kueh tak boleh kaya macam korang.

Tak semestinya kelebihan seseorang tuh mesti nak kena kaya, pangkat tinggi, pakai keta besar, pakai pakaian branded2, muka hensem/cantik.  Mungkin kelebihan tu datang dari budi pekerti dia yang tinggi lagi dari korang.  Right?  Think about that.  Kita nie dijadikan ada kelebihan dan bakat masing-masing,  cuma ada setengah nie korang tak 'korek' dalam-dalam lagi.  So, memang tak nampak la.  Cuba selami diri masing-masing tu,  bak kata kak Ogy ' Gali-gali '!!

Bila rasa dah jumpa kelebihan yang ada pada diri tu,  cuba-cuba la untuk tonjolkan.  Sebab itu akan melonjakkan diri korang untuk lebih berjaya.  Dan jangan sesekali korang menyesal dengan hidup korang atau kelemahan yang ada pada diri kita.  Takdenya Allah tuh ciptakan manusia hidup di dunia untuk menyesal seumur hidup dengan apa yang ada pada diri dia.  Semua ada kelebihan dan keistimewaan.  Bersyukur dengan nikmat yang Allah beri.

Dan selalu muhasabah diri tu.  Jangan sampai ke sabah plak korang pegi,  cukup la setakat di rumah ke.  Cukup la guwa bebel-bebel nie,  lebih-lebih kang ada pulak yang makan hati berulam jantung pisang.  Sedar sikit,  bukan semua orang di dunia nie 'RENDAH' macam pandangan mata korang tu.

p/s : korang pernah tak rasa dihina-hina depan orang ramai?

"FRIENDSHIP IS PRICELESS"

10 comments:

  1. pernah. org bambam selalu kena ejek2.
    wuuu sedih T__T

    tapi tu masa zaman comot.
    skang ni bambam comel..wakaka

    ReplyDelete
  2. alalala~
    cian..huhuhu..
    biase la tuh kn qilah?

    owhhh..skrang comel dh yea?hehehe

    ReplyDelete
  3. yupppp..orang yg ada kat atas ni slalu berlagak..tp tak ada lah hebat mana pon..haishhhh...
    kalo ikutkan,diorang tu tak dapat duduk kat atas nun kalo tak ada orang bawah yg support..

    ReplyDelete
  4. kalo dah rendah cemana orang tingggi pandang orang rendah ye. hehe gurau je lariksssssssss...


    yang rendah,
    dni :)

    ReplyDelete
  5. memang selalu je kena pandang macam tu. tapi nak buat camne..pendam dalam hati je. huhu

    ReplyDelete
  6. kena ejek gemuk la tembam la.. apsal muka banyak jerawat la.. muka senyum dalam hati hanya doro sndri yang tahu..

    now dah gemuk balik!! huhuhu Y_Y

    ReplyDelete
  7. aku pernah kene, tapi nasib baik aku hati batu..buat dek jer la..haha

    ReplyDelete
  8. 100 pratus LIKE post ni. *BigSmile*

    ReplyDelete
  9. adat la biel bila dh tinggi sket lupa diri...huhu

    selalu gak kena...tp lantak la sb i hati kering...:P

    ReplyDelete
  10. Tuhan akan mnguji dalam 2 bentuk satu nikmat satu lagi musibah


    so "tinggi" sikit iman dia diuji .. kalo lupe diri .. abeh ah heeee

    ReplyDelete

BeSt 4 me: