Sunday, August 7

Al-Kisahnya DNA BABI!

Uhuk! pagi-pagi lagi aku dah bukak cerita pasal binatang 'comel' bernama babi nie.  Setengah orang anggap sebut saje babi,  ko nie dah kira macam mencarut.  Padahal babi tuh sejenis binatang jugak.  Cuma namanye nampak jijik sebab benda-benda yang dimakan oleh babi.  Dan babi tuh sendiri dianggap mencarut bila disebut sebab korang tujukan pada orang lain. *Fullstop!

Sot! Ade pulak aku nak terangkan panjang lebar pasal babi nie.  Cukup-cukuplah tuh.

Babi dalam erti kata lain ialah Khinzir.  Dulu masa kecik-kecik dekat sekolah,  kalau ada budak perempuan nama Shikin yang memang dipangkah oleh lelaki-lelaki yang ada memang akan berubah la nama minah tuh.  Korang pandai-pandai lah sambungkan Shikin tu yea? Karang kalau aku sebut dekat sinie, ada yang terasa kang.  Kesian budak yang nama Shikin nie.

" Babi betul la babi nie "...mesti suka sebut kan?  Memang betul la babi tu babi..mane boleh tukar jadi lain..ishh

Dah banyak sangat aku bubuh nama babi dalam entry nie.  Macam nie aku nak sampaikan yelah cerita dua tiga hari lepas,  masa tu baru 3 hari umat islam menjalankan ibadah puasa.  Sedang-sedang aku membelek mukabuku,  tiba-tiba terlihat 1 status di wall seseorang.  Mengenai DNA babi di dalam makanan!

"Eeeeeeuuuuwwwww! " (cube korang buat sambil muncungkan bibir tu).

Menjijikan jek aku dengar,  naseb baik puasa.  Takdelah rasa makanan tuh nak terkeluar balik.  Kejadian yang dikenalpasti ini berlaku di Kangar, Perlis.  Terdapat sosej pulut dan kepingan ayam(chicken cake) yang mempunyai DNA babi ( asid deoksiribonukleik ).  Dan untuk pengetahuan korang,  produk ini dibawa secara haram dari Thailand.

Untuk berita penuh korang boleh klik link ini DNA BABI.

Lepas jek kes ini,  meletup pulak lagi 1 kes.  Iaitu Mentega berjenama Golden Churn Creamy Butter.




Kebanyakkan butter ini digunakan untuk membuat kek lapis dan roti.  Amacam?  Agak-agak sudah berapa banyak kek lapis korang makan?  Roti dan Kek ?.  Rasanya butter nie dah lama orang gunakan dan kenapa yea baru sekarang baru dapat detect yang butter nie mempunyai DNA babi?

Sekarang nie sebenarnya banyak lagi makanan-makanan dan minuman yang diragui status 'halal' nye.  Tapi nape masih lagi berada di pasaran dan kenapa tiada tindakan yang diambil.  Bagi aku bukan kerajaan saja yang patut ambil tindakan,  kita sendiri saudara sesama islam pun sepatutnya ambil tahu pasal ini dan jika timbul keraguaan patut laporkan saja.  Jangan tinggal begitu saja,  sebab nanti mane tau darah daging kita sendiri jugak yang makan.

Jangan nak tunggu kerajaan saja,  dalam Malaysia ini ada berapa banyak produk yang nak dijaga?  Memang akan ada yang terlepas,  so kita sendiri sebagai pengguna pun harus bijak.  Dan para peniaga pun begitu,  jangan nak fikirkan untung saja tanpa memikirkan kesan pada orang yang makan dan paling utama sumber yang korang dapat tu dan bagi anak bini korang makan.  Jadi darah daging.

Berkat ke?  Dan kesannya,  korang sendiri boleh fikirlah.

Lagi 1 aku nak pesan,  bila korang pegi makan mana-mana kedai especially kopitiam.  Tengok-tengok sikit sijil halalnya.  Confirmkan dulu,  jangan main bedal jek.  Banyak lagi kedai yang halal.  Makan benda yang tak elok nie memberi banyak kesan pada hati dan otak kita.  Ingat!

Dalam sedar tak sedar,  sekarang ramai yang ambil kesempatan hanya kerana ingin untung.

p/s : korang bayangkan dalam darah daging korang ada....ada....

"FRIENDSHIP IS PRICELESS"

7 comments:

  1. betul tu biel...aku rasa semua org dh penah termakan benda babs ni...kuih lapis jgn ckp..aku bru plan nk susun kek lapis 10-12 jenis tuk raya kang bagi colourful kononnya..tp haihh ada benda tu plak..walaupun ada pihak pembuat kata x campur butter tu tp dh merasa ragu2 nk wat camna...isu halal haram ni makin menjadi2 pla kat negara ni skang..

    ReplyDelete
  2. huhuhu..tau xpe~benda nie aku tgk dh mkin lame mkin trok..lepas satu satu..
    xde,klu benda tuh baru pakai tkpe..
    nie dah lama tau..selama nie macam mane boleh terlepas?tk paham..

    leb2..ko buat sendiri la kek lapis tuh..then pakai butter buatan sendiri,then ko jual ngan butter2 tuh sekali..lagi untung maa..hehehe

    ReplyDelete
  3. cakap la B.A.B.I..

    umi kata nanti dia tumbuh kat mulot..wakaka

    ReplyDelete
  4. tu la..
    susah nak tahu makanan yg betul2 halal zaman sekarang ni.

    ReplyDelete
  5. kek lapis favorite sume org,pasnie x laku r..

    ReplyDelete
  6. ada jugak orang cakap yg buttercup pun ada dna kobaupendek tu....tah ler sekarang nie byk tul benda mkn ada dna kobaupendek tu....secret recipe tu betul ker ada dna tu jugak?????

    ReplyDelete
  7. agak frust sbb sy bru je balik dr swk and memborong kek lapis..astagfirullah xtawu la nak kata apa..terang2 byk mkn kek lapis..hmmmmm kecewa...

    ReplyDelete

BeSt 4 me: