Tuesday, August 10

Ramadhan Datang Lagi : Tips untuk tahan lebih lame!

Salam semua bloggers and readers sekalian alam. Selamat menyambut puasa sekali lagi,  bersyukur la sebab dapat bertemu bulan yang mulia nie sekali lagi kan? Diberi peluang untuk menunaikan puasa selama sebulan.  Bagi yang sempat ganti puasa tuh alhamdulillah la, bagi yang tak sempat ( Lu pikiaq la sendiri! ).


Kedengaran pak-chek yang biase keluar kat tb tuh sedang bersuara.  Mengumumkan hari untuk seluruh umat Islam berpuasa.  Dengan itu, maka bermula Rukun Islam yang ke-3 iaitu Berpuasa Di Bulan Ramadhan.  Setelah lame korang mensantap, mentekedarah, dan menyuap segala makanan yang ade selama beberapa bulan,  so tiba masanya korang puasa!  Sebulan jek pown,  itu pun tak boleh tahan?  Tak penah lagi aku dengar orang mati tak makan mase bulan puasa.  Itu pun puasa siang jek, malam dah boleh makan kan?

Jadi untuk mengelakkan korang ponteng puasa,  meh aku bagi sikit hint-hint untuk korang bertahan lame.  Bukan susah pun, tak payah bayar,  tak kena berlari pun.  Antara Tips-tips nye :

  • Bangun sahur. Kalau boleh jangan makan terlalu banyak, bila terlalu banyak korang akan jadi terlalu kenyang.  Besok pegi keja dah jadi semput, tak larat nak buat kerja.  Makan secara sederhana.

  • Banyakkan minum air mase sahur tuh, lebih elok air suam.  Jangan la pi bantai air bandung ke, sirap limau ke, takpun oren juice dan sebagainya la.

  • Jangan duk pikir pasal makanan pada waktu siang.  Ini tidak, kejap2 buka buku resipi, kejap2 search kat internet resipi terbaru.  Tak pun bukak jek televisyen, cari program memasak.  Tuh semua boleh mengugat keimanan tuh bagi sape-sape yang tak kuat 'semangat' ni.

  • Jangan terlalu banyak membebel.  Maksud aku banyak sangat bercakap, sampai duk menyembur ayak liuq tuh keluar. Cuba untuk kurangkan sikit korang punya percakapan di bulan puasa nie. Berzikir lagi baek.  Kalau banyak bercakap, nanti keluar benda yang tak patut plak.

  • Jangan selalu berangan.  Angan-angan kalau bulan puasa nie memang takde benda lain mesti pasal makanan yang sedap2!  Tapi bila berbuka,  makan ciput gak.

  • Jangan kerap tidur.  Ni memang selalu kan?  Tidur waktu siang, dalam 5-10 minit takpelah. nie idak, kalau boleh nak bantai sampai waktu berbuka nanti. Makruh tuh!!

  • Jangan biarkan periuk kat dapur tuh ada isi waktu-waktu tengahari, nanti ada yang balik rumah bukak periuk.. Jadi la puasa 'yang-yuk'!

  • Jangan biarkan botol yang berisi air minuman di letakkan berdekatan.  Sebabnye secara tak langsung korang akan terminum, kalau tak sengaja takpe.  Tapi kalau habis sebotol, tuh kire tak sengaja ke?
Rase-rasenya cukup la setakat tuh den berpesan. Jadi banyakkan la amalan pada bulan mulia nie. Rembat segala chance yang ade!! Belum tentu tahun depan korang berpeluang nak temui lagi Ramadhan.  Kurangkan sikit aktiviti 'makan ketupat' (mengumpat)  tuh.

Hope korang semua dapat menunaikan puasa dengan baek! Sabar dalam segala dugaan.
Salam Ramadhan dari gua..=)

p/s : Jum buka puasa ramai2?

That's all
"FRIENDSHIP IS PRICELESS"

9 comments:

  1. salam ramadhan~
    btw gud tips.. kne praktik kan nieh.. ;p

    ReplyDelete
  2. heheheh..salam puasa :) jangan ponteng puasa tau! :p

    ReplyDelete
  3. ★°°•.★°°•.★°°•.★°°•.★°°
    رمضان مبار… رمضان كريم… رمضان مبار…
    ★°°•.★°°•.★°°•.★°°•.★°°

    Salam ramadan Al Mubarak..
    buat pembaca blog kami
    http://firestartingautomobil.blogspot.com/
    http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/

    Ramadan bulan yg mulia..
    Tertutup pintu-pintu neraka..Terbuka pintu-pintu syurga..Syaitan-syaitan dibelenggu.

    ReplyDelete
  4. bahaha..bagus tips ko ni...lagi2 tang periuk ngan botol minuman tu...aku ni cpt pelupa..bila haus laju pegi dapur...

    ReplyDelete
  5. Genial brief and this fill someone in on helped me alot in my college assignement. Say thank you you as your information.

    ReplyDelete
  6. ayu : sila pratikkan yea!hehehe

    ReplyDelete
  7. leb : hahahaa~ko mmg kan!ak dlu kcik2 cmtuh gak~

    ReplyDelete

BeSt 4 me: