Tuesday, May 8

Negara Ini Aman?

Negara kita.

Negara Malaysia. Siapa tidak sayang pada negara sendiri. Betul tak sahabat? Semua mesti sayangkan negara masing-masing. Inginkan keamanan dan kemakmuran.

Itu saja? Bukan! Malah ingin negara yang masyarakat islamnya mengikut syariat islam. Negara yang penuh dengan keberkatan. Dari situlah akan terjalin ukhwah yang kuat, keamanan yang sebenar dan kesenangan yang sebenar.

Ramai yang menyangka keamanan negara adalah dengan tidak adanya peperangan, kacau-bilau, tiada paksaan, dan semua bebas untuk melakukan apa saja. Yup. Memang kalau dilihat dari tersurat, dari luaran. Itulah keamanan yang kita nampak. Yang kita pilih itu lah yang terbaik. Adakah itu yang terbaik?

Mungkin yang tersurat mudah untuk kita nampak dan buat penilaian. Tapi yang tersirat adakah kita nampak? Bagi saya, negara yang boleh dikatakan aman dan sentosa itu mesti di nilai dari tersurat dan tersirat. Yang tersirat inilah paling utama dan patut di ambil kira. Sebab takut ia membengkak dan terus bernanah.

Nak tau apa yang tersirat itu? Jom tengok








Kes pembuangan bayi, ramai saudara kita yang minum arak, pergaulan bebas, yang menyangka tutup aurat sebenarnya tidak, yang dengki-mendengki, bergaduh sesama islam, mengumpat, memfitnah, hiburan yang melampau dan bermacam-macam lagi penyakit hati yang semakin parah.

Aman kah negara kita? Aman ke? Keamanan macam inikah yang kita nak?

Kita sering nampak isu yang besar, dan sengaja diperbesar-besarkan. Diheboh-hebohkan. Tetapi perkara kecil seperti ini tiada siapa nak bendung. Malah ada yang menyalahkan takdir pula. Tapi hakikatnya salah siapa? Bagaimana anda rasa perkara ini boleh berlaku? Tepuk dada dan tanya iman.

Wahai pemimpin-pemimpin yang rakyat sanjung, yang rakyat sayang. Fikirlah sejenak. Tak boleh ke kamu semua duduk berbincang? Tak kira lah dari mana pun kamu, duduk berbincanglah sebagai umat islam. Buangkan ego yang tersangat-sangat besar dalam diri kamu tu. Demi rakyat yang semakin parah ni.

Pemimpin di atas masing-masing ingin memperjuangkan hak sendiri. Berdebat dan sebagainya, tapi rakyat di bawah? Masing-masing bertengkar, fitnah-memfitnah, caci mencaci. Kekuatan umat islam semakin rapuh, akibat dari kamu yang mementingkan diri sendiri. Buka lah mata dan lihat, apa jadi pada umat islam sekarang di Malaysia ini? Tak nampak ke?

Lebih baik pemimpin-pemimpin sekalian memikirkan kedudukan kamu di akhirat kelak. Sebab kerana amanah yang diberi adalah dari Allah. Dan kamu yang bakal menjawab di akhirat kelak. Tak takut ke dengan azab Allah? "Pemimpin yang zalim tidak akan cium bau syurga"

Kami rakyat biasa yang kerdil ini sayangkan semua pemimpin. Cuma yang kami inginkan ialah sebuah negara yang dipimpin mengikut syariat islam. Yang mengikut 100% dari Al-Quran. Ikut sunnah. Rasulullah dah pesan, ikut pada yang ini nescaya kamu akan selamat. Nape mesti kita menolak? Kenapa mesti kita berdegil? Kenapa?

Perkara yang memudahkan kita Allah dah tunjukkan, tapi kita masih nak lakukan perkara yang susah. Dan lebih teruk lagi membawa ke murka Allah. Tak salah kan apa yang kami minta ini? Jangan dari kelemahan kita ini yang semakin parah nanti akan ada pihak lain ambil kesempatan. Dan saat itu mungkin semua baru tersedar, yang segala tomahan dan fitnah sesama saudara sendiri, akhirnya memakan diri masing-masing.

Harap mana yang masih leka itu, sedar akan apakah sebenarnya makna keamanan negara yang sepatutnya.

p/s : luahan hati dari rakyat Malaysia yang amat-amat sayangkan islam.

"CAKAP BIAR TERASA"

No comments:

Post a Comment

BeSt 4 me: