Sunday, May 20

Orang Yang Membenarkan.

Kenalkah anda pada sahabat-sahabat Rasulullah? 4 pemimpin khulafa-ar rasyiddin yang hebat-hebat belaka!

Entry kali ini saya nak bawakkan kisah sahabat yang paling rapat dengan Rasulullah iaitu Khalifah Abu Bakar As-Siddiq. Seorang sahabat yang sangat setia. Segala apa yang di lakukan Rasulullah, pasti Abu Bakar juga melakukannya.


Pernah Rasulullah bersabda "Barangsiapa yang ingin melihat atiqullah (orang yang dibebaskan Allah) dari neraka maka lihatlah Abu Bakar".


Dalam riwayat lain, Rasulullah pernah berkata kepadanya "Wahai Abu Bakar, engkau adalah orang yang dibebaskan Allah dari neraka".

Gelaran yang dikenali pada masa jahiliyah sebelum Nabi diangkat menjadi Rasul. Dan oleh kerana akhlak dan peribadi Abu Bakar yang sangat baik dan disenangi ramai itu, maka dia di gelar Atiq.

Bagaimana Abu Bakar menerima gelaran As-Siddiq (yang membenarkan)? Kisah ini berlaku sewaktu Israk Mikraj.

Israk ialah perjalanan Rasulullah dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa.

Mikraj ialah perjalanan Rasulullah dari Masjidil Aqsa ke Sidratul Muntaha.

Pagi hari sekembalinya baginda dari perjalanan itu mana menyampaikan berita ini kepada umum. Tiba-tiba datang musuh Islam yang paling ketat, Abu Jahal. Tiba-tiba dia duduk dekat baginda lalu membuka pembicaraan :

"Ada apa khabar?"

"Ada." sahut Rasulullah singkat sahaja.

"Khabar apa?" tanya Abu Jahal lagi.

"Malam tadi aku dibawa pergi" sahut Rasulullah.

"Ke mana?" tanya Abu Jahal.

"Ke Baitulmaqdis" Rasulullah menyambung.

Belum sempat Rasulullah meneruskan ceritanya, maka Abu Jahal mencelah :

"Engkau sudah ada di sini sekarang?"

"Ya". jawab Rasulullah bersungguh-sungguh.

Abu Jahal ingin agar Rasulullah bercerita didepan orang ramai. Maksudnya supaya Nabi s.a.w di tertawakan orang, apalagi cerita Nabi kali ini sungguh ajaib, dan ganjil amat.

Maka Abu Jahal lantas mengumpulkan orang ramai.

"Ceritakanlah kepada orang ramai ini apa yang telah engkau ceritakan kepadaku." kata Abu Jahal.

Maka Rasulullah pun bercerita. Mendengar cerita Rasulullah itu maka bermacam-macam orang mengejek, bertepuk tangan dan sebagainya. Ada orang pergi kepada Saiyidina Abu Bakar untuk menceritakan kejadian itu, tujuannya barangkali untuk menguji sama ada percayakah Abu Bakar r.a atau tidak. Sebab dialah seorang sahabat Rasulullah yang paling akrab sekali diantara para sahabat baginda.

"Percayakah engkau?" tanya orang itu, setelah habis bercerita.

"Apakah benar ia bercerita begitu?" tanya Abu Bakar.

"Benar" ujarnya.

"Kalau benar, maka tentu benarlah segala ceritanya" jawab Abu Bakar, tegas lagi bersahaja.

Disebabkan beliau sahaja membenarkan apa sahaja yang diucapkan ataupun dilakukan oleh Rasulullah, maka semenjak itu beliau digelar Siddiq yang bererti "Orang yang membenarkan".

Memang demikianlah iman Abu Bakar Al-Siddiq r.a itu, sentiasa dia membenarkan Rasulullah s.a.w, sahabatnya yang paling tercinta. Sekiranya seluruh dunia sekalipun enggan mempercayai Rasulullah, dialah tentunya sahaja jiwa yang tetap pendiriannya.

Wallahualam.

Firman Allah bermaksud: 
“Maha suci Allah yang telah memperjalankan hamba-Nya pada suatu malam dari Masjidil-Haram ke Masjidil Aqsa yang telah Kami berkati sekelilingnya (dengan diturunkan nabi-nabi di negeri itu dan kesuburan tanahnya), agar Kami perlihatkan kepadanya sebahagian dari tanda-tanda kebesaran Kami. Sesungguhnya Dia adalah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.” (Surah al-Isra’, ayat 1)

p/s : peristiwa Israk Mikraj berlaku pada bulan Rejab. lagi sehari kita akan menyambut kedatangan Rejab. Selamat beramal yea sahabat-sahabat.

1 comment:

  1. jom pakat2 pose 1 rejab ni..insyaAllah moga amaln baik kita diterima=)

    ReplyDelete

BeSt 4 me: