Thursday, June 28

Menjual nama 'Muslimah'.

Rasa begitu lama tidak menaip. Maklum la sekarang sibuk sangat, sibuk dengan apa pun tak tau sebenarnye.
Tak tau mana nak mula, yela sebab dah jarang menaip. Idea pun dah kurang, jadi dah lupa nak mukadimah yang best-best. Best ke sebelum ni?
Lihat pada tajuk entry saya tu, rasa masing-masing dah faham bukan apa maksudnya Muslimah itu. Sebut saja Muslimah, semua dah tau itu memang panggilan atau gelaran untuk perempuan yang beragama islam. Dan lebih baik lagi mengambarkan ciri-ciri akhlak yang baik, sopan dan sentiasa taat perintah Allah.

Faham dah maksud muslimah tu?

Yes, kebanyakkan memang dah tahu maksudnya, faham dah. Sebab korang pun sekolah agama, belajar semua tentang aurat dan sebagainya. Ye, memang korang cerdik. Belajar tinggi-tinggi semua sebab sekolah korang memang tinggi. Tapi kurang cerdik lagi, faham kan? Kurang cerdik.

Antara kesalahan kebanyakkan Muslimah sekarang :





Boleh tekan kalau nak lebih jelas lagi!

Tak kisah la kamu tu nak jadi model atas nama Muslimah tu. Nak terkenal, minat kan? Jawapan yang sama selalu dapat. Takpelah, dah awak minat. Tapi Allah dah bagi pilihan kita dekat dunia ni, nak syurga atau neraka.

Rasulullah pernah bersabda :

"Sesungguhnya sebilangan ahli neraka ialah perempuan-perempuan yang berpakaian tapi telanjang yang condong pada maksiat dan menarik orang lain untuk melakukan maksiat. Mereka tidak akan masuk syurga dan tidak akan mencium baunya." (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Allah berfirman :

"Hai nabi-nabi katakanlah kepada isteri-isterimu, anak perempuan mu dan isteri-isteri orang mukmin, hendaklah mereka memakai baju jilbab (baju labuh dan longgar) yang demikian itu supaya mereka mudah dikenali. Lantaran itu mereka tidak diganggu. Allah maha pengampun lagi maha penyayang."  Surah Al-Ahzab :59

Islam sebenarnya melindungi kaum wanita ini. Allah memerintahkan agar kita berpakaian menutup aurat yang sempurna. Supaya orang akan kenal ini adalah wanita Muslimah yang sebenar.  Kalau korang perasan lah kan, lebih-lebih lagi kaum wanita.  Bila kamu berjalan dengan menutup aurat yang sempurna, ada ke gangguan dari lelaki-lelaki yang memang pantang nampak 'ikan'? Ada yang berani nak mendekati kamu? Ada memang ada, tapi sangat-sangat sedikit.

Cuba lihat pula yang tidak menutup aurat? Yang terdedah sana dan sini, pakaian ketat sampai nampak susuk badan. Ada gangguan? Jangan cakap lah kan, yang bukan warganegara Malaysia pun minat dekat korang. Berani pegang-pegang. Terganggu bukan?

Kembali kepada model tadi. Mesti kamu dah faham apa yang dimaksudkan dengan aurat. Kebanyakkan yang ada model atas nama 'Muslimah' ni, menampakkan leher, bersanggul tinggi, lengan terdedah. Ada juga yang nampak susuk badan.

Itu maksud saya menjual nama 'Muslimah'. Dengan perbuatan kamu tu, orang lain boleh memandang rendah pada gelaran Muslimah ini tau? Sebab kamu ikon, ramai orang kenal. Jadi beringat lah. Jadilah orang yang bersyukur dengan kurniaan Islam ini. Orang yang bersyukur bukan hanya dengan ucapan Alhamdulillah. Tapi bersyukur dengan menambahkan amal ibadat. Bukan tambah maksiat.

Jangan salahkan orang yang menjual pakaian itu pada kamu, tapi salahkan pada diri sendiri kenapa membeli? boleh beli, tapi pastikan kamu menutup aurat dengan SEMPURNA!

Bertaubatlah selagi masih terbuka pintu taubat ni. Selagi Allah masih bagi kita peluang. Jangan besok nanti kita celik mata, matahari terbit sebelah barat. Dan pada masa itu kita masih lagi melakukan kemungkaran. Nauzubillah. Jangan memalukan sahabat-sahabat mu yang lain, yang menutup auratnya dengan sempurna, kerana mereka faham apa maksudnya Muslimah itu.

Biarlah kita tidak cantik dimata manusia, janji kita nampak cantik di hadapan Allah nanti.  

Maaflah jika ada yang terasa, tapi itu lah hakikatnya. Selagi kamu tidak terasa, selagi itu kamu tidak akan sedar. Wallahualam. INGAT, MATI ITU PASTI!.

p/s : semua orang ada minat masing-masing, tapi takdelah sampai mengundang kemurkaan Allah.

"CAKAP BIAR TERASA"

5 comments:

  1. aah betol gak ape nabiel ckp tu.. tak kirela MINAT ape skalipon kan, yg pnting jgn mengundang kemurkaan ALLAH :)






    Luv,
    cik ana

    ReplyDelete
  2. terima kasih atas peringatan ni nabil. :)

    ReplyDelete
  3. nice entry.
    apaa sje yg kita buat,biar Allah redha :)

    ReplyDelete

BeSt 4 me: