Saturday, August 18

Puasa Ku Terhapus di 1 Syawal.


Alhamdulillah. Sudah hampir sebulan umat islam berpuasa. Semoga segala amalan kita semua diterima Allah, dan mendapat apa yang telah dijanjikan iaitu "TAQWA". Setelah bertungkus lumus kita berusaha untuk mencari malam yang lebih baik dari 1000 bulan, kini tiba masanya untuk kita menyambut kemenangan. Kemenangan apa? Kemenangan yang menjadikan kita lebih bertaqwa. Dan bulan Ramadhan ini dapat mendidik kita untuk menjadi hamba Allah yang benar-benar berilmu, beriman dan berakhlak mulia.

Itu la sebenar-benarnya kemenangan. Bukannya kemenangan itu adalah menahan lapar dan dahaga sahaja. Menahan lapar dan dahaga saja belum tentu kita akan dapat pahala dan apa yang dijanjikan Allah dalam bulan Ramadhan ini.

1 Syawal. Hari Raya Aidil Fitri. Hari di mana semua saling bermaaf-maafan, bersalam-salaman dan berkunjung-kunjungan. Mungkin ada setengah orang bergembira ketika menyambut Syawal, malah ada yang 3 hari sudah tidak sabar untuk menyambut Syawal, sedangkan waktu itu adalah 10 malam terakhir Ramadhan. Bagi mukmin sejati, mereka akan menangisi pemergian bulan Ramadhan dan pertambahkan amal ibadat pada 10 malam terakhir, bagi mereka belum tentu lagi tahun depan akan bertemu lagi dengan Ramadhan.

Orang-orang yang macam inilah yang benar-benar berjaya mendidik diri mereka untuk menjadi hamba Allah dan bukannya hamba Ramadhan. Kebiasaan orang yang menjadi hamba Ramadhan ini, hanya semangat pada seminggu awal Ramadhan dan akhirnya akan kecundang hingga ke akhirnya dan berikutnya. Maka sia-sia sahaja puasanya selama sebulan.

Tak salah kita untuk sambut Hari Raya, islam tidak melarang. Tapi yang menjadi kesalahan ialah kita melupakan segala yang wajib dan yang ditegah Allah. Perkara semasa bulan puasa tidak perlulah saya jelaskan mana yang patut atau tidak patut kerana hanya ada hari ini saja yang tinggal. Apa yang boleh kita ubah dan buat ialah esok. Pada 1 Syawal inilah ramai umat islam yang lalai dan leka. Lupa segalanya apa yang ditegah pada bulan Ramadhan.

Antara perkara-perkara yang ditegah kita lakukan ketika di 1 Syawal. Perkara-perkara sebegini sebenarnya akan menghapuskan segala pahala kita di bulan Ramadhan dalam kita sedar atau tidak. Sebabkan ini telah menjadi kebiasaan kita, kita pun ambil tak kesah saja.

1) Sentuhan ; Berjabat tangan di antara lelaki dan wanita secara meluas ketika berziarah rumah jiran dan rakan. Walaupun terdapat perbezaan pendapat para ulama dalam bab ini. Ia lebih baik dijauhi terutama apabila melibatkan pemuda dan pemudi.  

2) Aurat & Ipar ; Ipar duai yang tidak menjaga aurat di antara satu sama lain ketika berada di dalam rumah. Seperti adik ipar perempuan tidak menutup aurat di rumah sedangkan abang iparnya berada di rumah. Termasuk juga, tidur secara terbuka di ruang tamu tanpa menutup aurat, sehingga membolehkan abang ipar atau adik ipar lelaki melihat aurat yang terdedah.  

3) Wangian Wanita ; Kaum wanita memakai wangian dan solekan ala artis di musim perayaan lalu keluar dari rumah mendedahkan diri mereka kepada lelaki bukan mahram.  

4) Pakaian Wanita ; Pakaian yang mendedahkan susuk tubuh dengan sempit dan nipisnya lalu bertandang ke khalayak ramai.  

5) Kubur ; Berkumpul beramai-ramai di kubur hingga duduk di atas kubur orang lain dengan alasan untuk membaca Yasin yang agak panjang dan meletihkan jika berdiri. Larangan ini disebut jelas di dalam mazhab Syafie sebagai dihurai oleh Imam Khatib As-Syarbini, malah bersandar kepadanya juga dilarang ( Mughni Al-Muhtaj, 1/354 ; Minhaj at-Tolibin) 

6) Meninggalkan solat ; kerana terlalu sibuk beraya di sana sini.

7) Dosa Bertempoh ; Kembali melakukan dosa yang ditinggalkan di bulan Ramadhan. Malah memang sebahagiannya diniatkan untuk disambung selepas Ramadhan. Sebagai contoh, ada yang menangguhkan pergaduhan di Ramadhan, maka syawal bolehlah bergaduh kembali. Syawal dijadikan tempat lambakan maksiat berdating, bersyahwat melalui telefon dan 'chat', berjalan jauh berdua-duaan dengan teman wanita dan lain-lain. Hancurlah seluruh kebaikan yang baru hendak sebati dengan hati, sudah dibuangnya jauh-jauh.

Sumber : zaharuddin.net


Benar bukan? Perkara-perkara di atas sudah berapa lama kita buat dalam tidak sedar. Rupanya boleh menghapuskan segala amalan kita di bulan puasa. Tak rasa rugi ke anda berpuasa?

Jadi, mohon pada sahabat-sahabat semua. Jagalah yea apa yang telah kita jaga pada bulan Ramadhan. Kita memang boleh berseronok dan bergembira tapi jangan lupa yea. Setelah habis berpuasa dan tamat bulan Ramadhan, Syaitan laknatullah di lepaskan, kita berpuasa sebulan dan mereka semasa diikat sudah merancang bagaimana hendak menghapuskan pahala umat Muhammad yang berpuasa selama sebulan di hari raya yang pertama iaitu 1 Syawal.

Semoga apa yang saya kongsikan ini memberi manfaat pada kita semua. Berdoalah semoga kita dapat bertemu lagi dengan Ramadhan yang akan datang. Salam Eidul Fitr dari saya. Maaf jika ada tersalah kata dan menguris hati pembaca-pembaca semua.

Saya kongsikan video ini untuk anda semua. Semoga kita berolehi kemenangan yang sebenar. InsyaAllah.


p/s : Ingat sahabat-sahabat!

3 comments:

  1. tak penah smgt nak raya.baik kerja dr buat dosa.ye dak?

    ReplyDelete
  2. btol apa yg ko ckp ni. btw, selamat hari raya. hehehe...

    ReplyDelete
  3. selamat hari raya maaf zahir batin bil

    ReplyDelete

BeSt 4 me: