Sunday, August 29

Maut Tidak Kenal Waktu : Kisah 2

Nak dekat-dekat puasa dengan raya, mesti ramai yang meninggal kan? Orang kata memang macam tuh. Hari ko dengar pakcik kat kampung korang meninggal dunia. Tup..Tup minggu 1 lagi korang dengar jiran korang plak meninggal. Ajal dan maut nie memang tak dapat nak dipisahkan dengan kita.  Kalau korang nak tau benda yang paling dekat dengan kita, ajal lah. Tuh ha, sebelah korang jek. (jgn jeling plak).

Yelah, tengah-tengah korang menaip blog nie pun boleh tumbang tiba-tiba. Tak ke dekat dah dengan kita tuh? Yang tidur pun boleh meninggal, yang tengah tengok tv, tengah menunaikan solat. Tengah melantak tak ingat dunia pun boleh meninggal time tuh jgak.

Aku ade teringat 1 cerita nie, dah agak lame. So, aku nak ceritakan kat korang supaya korang boleh beringat lah lepas nie.

Dekat sebuah bandar nie, ade la 1 keluarga yang hidup memang mewah dengan segala macam benda alah ade kat rumah depa nie. Mewah dan tidak bahagia pada si Anak nie.  Anak hanya ada seorang dirumah dan baru saja berumur 7 tahun. Ayah dia nie bisnesman la, memang buzy semanjang! Mak dia pun lebih kurang, buat direct sales.  Memang tak pernah lekat kat rumah.  Tinggal la anak dia nie ngan Bibik nya ya.

Hati budak nie memang sangat sunyi.  Jarang sekali dapat keluar bersama parents dia, ape ntah lagi berjumpa? Seminggu tuh boleh kire la dengan jari brape kali dorang nie berjumpa. Teringin dihati dia nak bersiar-siar dan makan angin ngan ayahnya.  Terase rindu sangat.

Pada suatu hari tuh, budak nie mendapat 1 berita yang amat mengembirakan!. Dia dan ayahnya akan pergi ke sebuah pulau peranginan untuk satu percutian.  Sebelum nie ayah dia dah berjanji banyak kali nak bawak, tapi apekan daya..Bisnes tuh penting lagi, so ditangguhkan.. Tapi kali nie, ayah dia memang beria-beria nak bawak anaknye tuh.

Keesokan harinya, semuanya berjalan dengan lancar seperti yang dirancang. Perjalanan ke lapangan terbang, memunggah barang dari bonet teksi sehinggalah beratur untuk daftar masuk.  Gadis kecil itu mengelek anak patungnya dan beratur bersama ayahnya.

Tiba-tiba...ayahnya kelihatan gelisah dan rimas. Sesaat itu si ayah rebah terkulai sedang nafasnya berombak-ombak, dadanya bergelombang kuat.  Si anak tadi menjerit ketakutan. Orang di sekelilingnya meluru untuk sedia menghulurkan bantuan.  Tapi apakan daya....

Seketika itu anak patung terlerai dan terjatuh daripada pelukan, apabila pengawai perubatan lapangan terbang memberitahu si anak, ayahnya telah tiada... Ayahnya telah meninggal dunia. Pergi meninggalkan anak itu sendirian buat selama-lamanya.  Ayahnya tidak sempat pun untuk memijak tangga kapal terbang, tetapi di usung menaiki kenderaan jenazah untuk tempat yang lebih jauh....

p/s : kadang-kadang tak sangka, perlakuaan seseorang tuh yang kita rase macam pelik jek...Rupenye perlakuan dia yang terakhir...

That's all.
"FRIENDSHIP IS PRICELESS"

8 comments:

  1. siyes meremang bc pg2! wehh, kalo ak pg dulu, wat en3 psl ak ea..wasiat tuh.sob3!

    ReplyDelete
  2. kuruskan badan..gemokkan iman der..wooot3 o_O

    ReplyDelete
  3. sedih..kesiannya kat dak kecik tu.. kesian sangat kat dia hurmm

    ReplyDelete
  4. weh, apesal citer ni cam real giler. teringat kisah time 2006 dulu. sejibik weh citer dia. artist matter. kul 8 cmtu dia meninggal kat KLIA, kul 10 cmtu dah tersebar smpai perak..

    ReplyDelete
  5. betul2..ajal tak tunggu masa. tapi, kalau sebelum meninggal kita sakit, kita mungkin dah dapat petanda awal. yang sangat sedih kalau kita meninggal sebab kena bunuh atau kemalangan.sedih sangat. semoga kita semua pergi mengadapnya dengan cukup anggota seperti mana kita dilahirkan di dunia.amin. :)

    ReplyDelete
  6. persiapkan diri sebelom ajal datang menjemput

    ReplyDelete

BeSt 4 me: