Monday, February 14

ANTI HARI VALENTINE 14 FEBUARY...JOM SAMBUT?

Assalamualaikum dan Selamat sejahtera semua..

Firstly nak ucapkan terima kasih berbanyak-banyak pada yang wish birthday aku semalam.  Rasa tahun nie wish paling banyak.  Makin naik umoq hangpa,  makin ramai orang yang wish.  Maybe ikot umoq hangpa kot.  Aku takde nak sambut2 bagai birthday ni,  cukuplah setakat diingati oleh orang yang tersayang.  Dulu kecik-kecik boleh la nak buat sambutan dekat mcd ke, kfc dan sebagainya la.  Tapi bila dah besau macam nie,  nak sambut dekat mcd bagai,  rasa macam 'tak lama' jek tuh.  Buang tebiat ke hape.  


( Sumber )

14 Febuary memang hari yang dinanti-nantikan oleh semua couple2 seluruh dunia yea?  Tak payah la amik dunia,  besaq sangat.  Amik Malaysia cukup.  Mesti ramai yang tunggu-tunggu hari ni,  sebab boleh 'bersedap-sedapan' kan.  Hari dimana banyak maruah akan tergadai.  Bila tiba jek hari nie,  mula la masing-masing cari bunga la, coklat dan sebagainya.  Untuk di beri pada kekasih masing-masing,  lepas dah bagi hadiah dapatlah 'habuan' lain.  Pastu hangpa tunggu 9 bulan lagi,  tengok populasi rakyat Malaysia bertambah tak.  Faham tak kenapa tak boleh sambut?  Kalau tak faham,  meh cheq habaq sket :

Sejarah disebalik Hari Kekasih(Valentine Day)

Valentine adalah nama seorang paderi yang dipenjarakan oleh Kerajaan Rom semasa pemerintahan Cladius II.. Valentine merupakan seorang paderi yang tegar dalam menganut agama Kristian dan aktif menyebarkan ajaran tersebut.

Walaupun Valentine telah dipenjarakan, beliau tetap mengajar dan menyebarkan agama kristian di kalangan banduan-banduan penjara di samping membantu tawanan-tawanan penjara meloloskan diri dari penjara. Kegiatan ini telah diketahui oleh Cladius II dan beliau memerintahkan Valentine diseksa dan akhirnya dihukum bunuh pada 14 Februari.

Dikatakan juga bahawa ketika di dalam penjara, beliau telah jatuh cinta dengan anak salah seorang pegawai penjara dan di akhir hayatnya sebelum dibunuh, beliau sempat menulis sepucuk surat cinta kepada gadis tersebut yang bertandatangan From your Valentine (Daripada Valentinemu).

Maka orang-orang Kristian mengambil sempena 14 Februari itu untuk meraikan hari kasih sayang demi memperingati hari kematian paderi mereka St. Valentine.

Aku dapat info ni dari SINI .

Faham dah?  Hari untuk memperingati PADERI!  Banyak lagi kisah disebalik 14 Febuary yang korang duk suka sangat nak sambut.  Info ada di SINI.  Kenapa kita perlu nak sambut?  sedangkan takde kena mengena pun dengan ajaran Islam.  Jadi tidak perlu la nak sambut perayaan ini,  buang masa,  buang duit dan buang...

Tapi sememangnya kita ni suka buat benda yang dilarang kan?  Makin ditegur, makin jugak nak buat.  Bukan sekadar nak sambut Valentine sahaja,  tapi macam-macam lagi benda lain.  Yang lebih dashyat dari Valentine Day pun ada kan?  Tepuk dada dan tanya iman korang,  dekat mana korang sebenarnya.  Masing-masing ada buat kesilapan.  Nama pun manusia,  takde yang sempurna.

Sebelum aku beredar,  ingat-ingat lah yea pasal 14 Febuary ni.  Pesan pada kawan-kawan korang.  Semoga kita semua terselamat dari terus terjebak.  Insyallah.

p/s : baik korang ingat 13 Febuary tu hari hape..haha

p/s lagi : jangan lupa yea, esok Hari Keputeraan Nabi Muhammad S.A.W.  Lebih baik sambut yang ini,  dapat jugak keberkatan dari Allah.

"FRIENDSHIP IS PRICELESS"

11 comments:

  1. kompem rmi sambut ni...nak2 esok public holiday...pehh haruslah pihak berkuasa jalankan ops valentine besar-besaran mlm ni...hehe..

    eh hepi belated bufday biel! wlupun aku xtau umo ko bape, tp aku hrp ko lg tua dari aku mekasih..haha ;p

    ReplyDelete
  2. Thumbs Down for 14 Februari..

    THUMBS UP FOR 15 FEBRUARI!.. ;)

    ReplyDelete
  3. 15 februari mesti diigt berbanding 14 feb...hrp2 kite sume termsuk diri sy sdri sentiasa igt hal ni...

    very good entry :)

    ReplyDelete
  4. yes! NO VALENTINE!
    ang nye besday 13 feb kew??hepi besday weyhhh..ingat aq 13 gak nextmonth auuu..hihihihi

    ReplyDelete
  5. macam2 versi laa pasal valentine toh.. ntah betul ntah x.. org2 kite pulak duk syok sambut..

    ape2 je la..
    yg pnting 15hb ni.. prophet muhammad's birthday.. jom selawat~

    ReplyDelete
  6. selamat hari kekasih wahai kekasih Allah, Nabi Muhammad S.A.W...

    ۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞
    Salam Maulidur Rasul..
    " Antara kau dan aku
    Blog ini sebagai pengantara”
    http://firestartingautomobil.blogspot.com/
    http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
    ۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞
    Salam Sebuah persahabatan....
    Terima kasih
    kembara ziarah maya”
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

    "Sesungguhnya Allah dan para Malaikat sentiasa bersalawat keatas Nabi" Ya Allah! Limpahkanlah selawat serta salam kepada Nabi, ahli keluarga baginda dan para sahabat.

    Allah berfirman,' Kami tidak menurunkan kamu melainkan sebagai rahmat kepada seluruh manusia.' (Al-Anbiya':107)

    ReplyDelete
  7. tia xpenah pon celeb bende2 camni, sbb dah ade date anniversay kann ? ;)


    haaaa! happy birthday ;)

    ReplyDelete
  8. Ohh happy brthday! Tak lambat lagi kan? Adehh. -.-

    *ohh terbaiklah, anti valentine! :)



    Mr. Swift Currently Posted : Bukti Teguran Itu Perlu Dalam Kehidupan : Dear readers, Thanks for the feedback!

    ReplyDelete
  9. yong pon da sambut..kalo sambut pon..buat mkn2 kat rumah je..tp hari2 makan2 kan hehhehe


    Jom Slim Sama-Sama"

    ReplyDelete
  10. jangan sambut tapi jangan tunjuk sangat kot keantian kita pada sambutan tu.
    chill!

    ReplyDelete

BeSt 4 me: