Thursday, February 3

Gong Xi Fa Chai...Tahun untuk Arnab!

Salam semua..
Selamat tahun baru cina diucapkan pada semua kaum cina di Malaysia ni.  Mesti semua dah 'makan besar' punye kan?  Mercun toksah cakap la.  Memang macam nak sambut tahun baru dah.  Kebanyakkan orang dah mula cuti semalam.  Tadi masa aku dalam perjalanan balik,  highway still penuh lagi.  Rasa macam jalan bandar daa,  keta semua rapat2. Naseb baik bawak moto,  boleh jugak menyelit-selit.  Jangan selit-selit bhai kalau tak terer,  silap langkah nanti terkena side mirror keta owg.  Tak pasal2 jek korang dapat maki free nanti.


Tahun Baru Cina memang terkenal dengan tarian Singa dan jamuan seperti yee sang dan kuih bakul.  Selain dari tu,  'hujan buah limau'!  Mesti dekat pejabat korang penuh jek dengan limau yang berkotak-kotak dengan macam-macam kategori.  Sampai naik muntah dah korang makan.  Tapi jangan makan lebih-lebih buah limau,  sebabnya limau kan ada asid. So bila asih banyak sangat dalam perot korang,  paham-paham sendiri la yea.  Tandas tu di buka 24 jam.  Non-stop nanti!




Tarian Singa yang sememangnya bukan menggunakan singa yang betui.  Teringat zaman aku belum khatan lagi,  masa tu sebut jek Tarian Singa.  Aku mesti bajet Singa yang dekat Zoo tu yang dorang guna!  tapi sangkaan aku memang meleset sama sekali.  Rupenye 2org manusia yang bergabung pakai patung bibir besar kat atas ni.  Ingat lagi masa 1st tyme aku pegi tengok,  masa tu dekat Jaya Jusco Wangsa Maju. Tyme tu port paling best nak lepak dengan mak pun dekat JJ la.  ( Klcc masa tu baru nak pacak tiang ).

Dengan kemampuan yang ada kitorang pun berjalan kaki.  Terkedek-kedek aku jalan nak pi tengok tarian Singa tu, dari jauh dah dengar bunyi gendang tu.  Rasa gemuruh dalam hati nie mula la melonjak-lonjak.

Aku : Mak, singa tu tak makan orang ke?

Mak : Takdelah. Dia makan buah limau jek.

Aku : Tapi nape dia makan limau jek?  Kenyang ke?

Mak : Tuh bukan singa betul la.  Singa olok-olok jek.

Aku : Singa olok-olok tu hape?

Tiba-tiba mak aku diam jek.  Malas nak layan aku gamaknye.  Dan kitorang pun tibe di perkarangan JJ tu.  Memang ramai orang keliling masa tu, aku lak terlompat-lompat nak tengok.  Serius takut plak bila dengor gendang tuh dekat-dekat.  Tengah semua duk khuysuk melihat,  tiba-tiba singa tuh datang ke arah aku!  Serius wey, aku rasa nak nangeh jek masa tu.  Takot tengok Singa tu terlompat-lompat.  Parents aku buleh lak tinggalkan aku sendirian dengan singa tu.

Agaknya dah dorang tengok muka aku macam nak nangeh jek,  tiba-tiba keluar lah buah limau dari mulut singa tu.  Pandai nak amik hati aku yea.  Tak jadi aku nak nangeh masa tu,  sebab dapat buah limau.  Tapi memang la,  since dari tu aku jadi suka lak tengok Tarian Singa.  Pernah jugak la dulu buat demo dalam bilik dengan adik aku.  Selalunya kitorang pakai selimut dengan bantal jek.  Aku yang akan jadi kepala,  adik aku jadi ekor nye.  Tapi selalu tak lama,  sebab dia pun duk berebut nak jadi kepala. Lepas tuh jadi lah pergaduhan antara kepala dan ekor Singa.haha.


( Sumber )

Tahun nie tahun Arnab kan?   Meh aku share sikit dengan korang pasai depa yang lahir tahun Arnab nie :
Tahun depa lahir : 1939, 1951, 1963, 1975, 1987, 1999, 2011 

Perwatakan :
Hati mudah tersentuh dan kaya kasih sayang. Anda gemarkan ketenangan dan kedamaian. Sifat diri yang tenang membuatkan anda jarang bertindakbalas pada cabaran dan musuh. Anda tidak gemar bersaing dan lebih rela mangaku kalah daripada hidup dalam tekanan. 

Percintaan :
Bergantung harap dan hidup pada insan yang disayangi bukan cara yang bijak dalam hubungan kasih sayang. Sesekali anda harus bertegas dan membuktikan anda mampu berdikari agar orang disayangi lebih menghormati anda. 

Pasangan serasi :
Kambing, Babi. ( Agak kasar bunyinya nie ).haha

Selamat Tahun Baru Cina semua!

p/s : korang pernah tak dapat angpau?

p/s lagi : sape antara korang yang lahir tahun Babi nie?ngeh2

"FRIENDSHIP IS PRICELESS"

8 comments:

  1. aku lahir tahun arnab weh..hehe
    gong xi fa chai nabiel!

    :)

    ReplyDelete
  2. ehem...
    aku pon lahir tahun arnab...

    selamat tahun baru cina buat mereka yang berbangsa cina..

    ReplyDelete
  3. singe olok2 tuh singe tipu !! haha
    tention mak2 kalo anak2 sume tnyer cam tuh~

    ReplyDelete
  4. tahun kuda tahun kuda!

    hehe....2 jam mmg tbuka toilet tu..tp kalw da sume org sakit perut mau kene rebut gak ni..hahahha.

    ReplyDelete
  5. azza lahir tahun tikusss, pintar kan? hee

    ReplyDelete
  6. hehe..pasni tp2 tahun wt review tau..sampai la tahun naga...sb confuse tahun naga...

    sila la takut sket...;P

    ReplyDelete

BeSt 4 me: