Saturday, January 2

M.E.L.A.Y.U

Assalamualaikum.Haa,entry aku kali nie nak cite kan pasal 'Tabiat Orang Kite' nie.Bukan nak ngate,tapi memang kenyataan kan?Kadang2 aku pun tak terlepas dari buat benda2 cam nie.ngeee.Kalau boleh memang nak elakkan.Ustaz aku penah pesan,kita jangan jadi orang melayu,tapi jadi orang islam.Kalau ikot islam betul2,insyallah selamat kn?Takde kaum lain nak mempermain2kan agama kita.(ade betul jugak kan?).

'Tabiat 1' :
Kalau benda-benda yg kecik nie,org kite memang suke hebohkan.Benda kecik,abis dicanang 1 kg.Betul tak?Suke menceritakan keburukan orang lain,sedangkan bila sampai keburukan sendiri.SENYAP jerk.Lebih melihat keburukan dari kebaikan.

'Tabiat 2' :
Dengki,iri hati.Baru jerk entry aku yg lepas psl dengki kn?hehehe.Tak suka tgk orang senang.Ade jerk nak dibuatnye!Walaupun hidup dia dah cukup sempurna dari orang yg dia dengki tuh,tapi nak juga buat orang tuh.PELIK!orang cam nie paling bahaye,di depan nampak baik kat blkg kite..bukan setakat tikam,tapi rejam terus kita nie!huhuhu..

'Tabiat 3' :
Suka jaga tepi kain org!'Buzy Body'..Kain sendiri tak nak jage,kain org gak sibuk2 nak jage!hehehe.Leceh kalau ade jiran cam nie,kejap2 intai..kejap2 tanye..adehhhhh..pastu heboh kat orang lain.(cam tabiat 1 gak)

'Tabiat 4' :
Nak bergaya walaupun pape kedaneeeee..!Nie aku tak tau nak cakap,lgsg tak sedor diri cam nie.Tak tau la camne life dorang nie.Penuh dengan penipuaan.Gaya nak ala2 artis,tapi utang keliling!!..Hampeh..:P

'Tabiat 5' :
Suka mempercayai benda yg aneh2(sng cite cam benda khurafat nie la)..Pantang la bila Allah tuh uji dengan dijadikan benda2 pelik,mula la nak jadikan tuh sebagai penawar la,ubat la,pemujaan la..huhuhu..Allah tuh nak uji kejap jerk..pastu tgk,kejap jugak manusia zaman sekarang berubah kn?

'Tabiat 6':
Suka menangguh-nangguh.(yg nie kdg2 aku pun terlibat gak ni)hehehe.Not everybody perfek ok?..Benda2 cam nie selalu sangat terjadinye..Bila datang perangai malas tuh.Mule laa..'alaaaaaa,lain kali la buat'.Last2 minute la orang kate.Time2 study selalu la cam nie.Kang mula la kelam kelibut,efek nye hasil kerja kita tuh tak perfek jadinye...huhuhu..

'Tabiat 7':
Suka meniru!adehhh..Meniru nie maksudnye,tiru gaya org barat laa..Still dijajah lagi kan?walaupun dah merdeka.Tak salah nak ikot,tapi janganlah sampai 100%!!.huhuhu..Kononye up to date.huhu..korang tak tau,org yg kat 'luar' sane takde pun nak ikot2 kita.Betui tak?kita duk sibuk duk ikot.Kalau tau apa yg dibuat tuh takpe,nie ape pun tak tau.Bila tanye,ntah laaaa..

Tuh jerk laaa..aku rase cam ade lagi.Tapi tak terlintas lagi!hehehe..Paham kan ape maksud jangan jadi melayu tuh?Bukan nak bagi terase ke ape,tapi paham2 jerk kn..Sendiri pikir lorrr..~Sekarang orang kat 'luar' sane dah sikit2 amik kesempatan atas kelemahan kita nie.Cuma tak nampak jerk.Kalau korang ade pape nak tambah nasi lagi..boleh laaa..hehehe

12 comments:

  1. betul. banyak lg acually. kadang2 ak benci gak hidup kalangan org melayu. brapa beberapa kawan ak yg hidup family dia suffer sebab org2 yg dengki ni. kena sihir kena santau. ada yang smpai meninggal ayah dorang sebab penyakit2 ganjil yg org buat!!

    busy body. ak geram sangat menda ni. kt U ramai yg menyibukkkkk je keje. borak skit tya hal peribadi padahal bukan rapat pun. siap tya ngn member2 apa ak buat, siapa bf aku, kuar g mana. wtf manusia macam tuh!

    tetiba lak ak emo~

    ReplyDelete
  2. tabiat 1 mcm mami jarum..btul x?

    ReplyDelete
  3. tmbh cket
    suka bersuka-suka..
    pk hiburan ja
    lau konsert berduyun-duyun terjah
    lau santapan rohani berapa ketul la sgt

    ReplyDelete
  4. btul2.. hahaha.. mne dpt idea? byk tgk drama eh.. hihihihi.. erk..

    ReplyDelete
  5. fify : yup!btui tuhh~huhuhu

    eisya : hehehe..mmg same sgt tuhh~

    amirah : a'ah la kn.t'tinggal lak yg tuh~thanks!..

    dayah : hehehe..drama pn ye jgak..tp byk dri tgk dpn mate sndri~hehehe

    ReplyDelete
  6. yeah~ tabiat 4 tu mcm my fren~ suke bgaye tp rsenye bliau xdela kaye pun~

    ReplyDelete
  7. aku angkat sepanduk setuju!!.. skang ni ade org tgh amal kan tabiat ke-3 kt aku..

    ReplyDelete
  8. itula biel.. payah nak betulkan org2 cmni.. sdgkan org2 cmni la yg kan merosakkan bangsa sikit demi sikit..

    bilela nak berubah ish3..

    ReplyDelete
  9. couldn't agree more on that dude...

    ~daniel adie~

    ReplyDelete
  10. betul2.. tapi tgk kat org.. xsemua cmnih..

    erm.. tapi setiap org ada salah satu perangai nih..cmne eh;)

    ReplyDelete
  11. melayu tetap melayu..takkan hilang melayu di mata dunia..:-)

    ReplyDelete

BeSt 4 me: