Saturday, December 10

Best ke jadi Blogger?

Rasenya macam ramai yang menanti-nanti akan malam ini. Sebab akan ada fenomena gerhana bulan. Sungguh besar kekuasaan Allah. Subhanallah.

Orang cakap around pukul 7.40 ke pukul 10.00 malam gerhana ini berlaku, tapi aku nak dekat beberapa kali keluar masuk rumah sebab nak tengok gerhana bulan nie. Dah lama sangat tak tengok, aku ingat lagi masa kecik-kecik dulu beria2 nak tengok fenomena nie. Lagi-lagi gerhana matahari, sebab akan gelap sekejap kan?

Ingat lagi, kalau nak tengok gerhana matahari tu kena guna film untuk kamera kodak zaman kuno dulu kan? Kita kecik-kecik dulu pangilnye negatip kot.  Lepas tu cekgu pesan letak besen berisi air depan rumah, then tengok dari besen tu jek. Jangan tengok direct nanti boleh buta.

Semangat kan?  Sampai makcik sebelah rumah pelik tengok apa budak ni duk tenang jek air tu.  Makcik tu tak tau yang kita nie ada cita-cita nak jadi angkasawan tau.

Oke. Cukup cerita tentang bulan.

Best ke Jadi Blogger?


Kebanyakkan yang berblogging nie mesti suka menulis.  Setelah beberapa tahun aku berblogging nie, macam-macam jenis penulisan dapat jumpa!  Ada yang menulis tentang diri sendiri, tentang politik, tentang kehidupan, agama, syair, puisi dan macam-macam lagi lah! Tak terkira. Luas sebenarnya dunia blog nie, bezanya korang boleh cari hanya dengan klik button search dekat google jek.  Tak perlu nak pegi library selalu.

Itulah kelebihan blogging sebenarnya, dunia di hujung jari anda. Boleh tau apa yang berlaku di negara orang lain, apa yang orang lain buat. Banyak kelebihan berblogging nie antaranya :
  • Boleh dapat ramai kenalan yang jauh-jauh. Tapi berkawan tu biarlah ikhlas.
  • Boleh berkongsi pendapat dengan orang lain.
  • Dapat maklumat dengan pantas. Tapi jangan cepat percaya, kadang-kadang kena selidik dulu.
  • Boleh tengok ragam orang lain.
  • Boleh meningkatkan lagi ilmu pengetahuan korang tentang blog nie.
Mesti korang dah rasa kelebihan-kelebihan yang ada di atas bukan? Kalau belum, jangan tipu.  Salah satu mesti ada.  Kalau tak caya cuba korang tengok penulisan korang masa mula-mula berblogging dengan sekarang? mesti ada beza bukan? Itulah contohnya. Perubahan dalam berblogging.

Kalau betul kita memang suka berblogging, kita takkan rasa nak tinggalkan atau deletekan blog semata-mata sebab takde orang komen, dan takde followers.  Berblogging nie sebenarnya sama macam korang buat karangan. Cuma ini di panggil menaip.  So kalau kita betul-betul suka menaip,menulis.  Kita akan terus tingkatkan hasil penulisan kita betul.

Jangan anggap followers tak ramai, maknanye blog korang tak bagus. Taip saje, taip dan taip. Perbaiki dan perbaiki.   Kadang-kadang silent reader kita ramai.  Yang penting hati tu ikhlas nak menulis.

Serius, berblogging memang best.  Sebab setakat ini dari blog lah aku tahu macam-macam, dapat kawan yang jauh-jauh. Dapat berjumpa dengan ramai orang dan dapat berkongsi pendapat.


- Kucing sekarang pun pandai berblogging..apa kes? -

Sekian..

p/s: amacam korang, best tak jadi blogger?

"FRIENDSHIP IS PRICELESS"

2 comments:

  1. blogging memang best... bilangan follower tdk harus dijadikan kayu pengukur utk terus berblog..

    ReplyDelete
  2. dari blog kita dapat tau perangai orang tu macam mana.btl x?

    ReplyDelete

BeSt 4 me: