Sunday, April 22

Jagalah Hubungan mu dengan Allah.

Allahuakhbar!Allahuakhbar!

Allahuakhbar!Allahuakhbar!

Asyhadu allaa ilaaha illallaah!

Azan berkumandang. Menandakan masuknya waktu solat bagi orang yang beragama Islam. Seruan Ilahi yang menyeru kita untuk pergi bertemu dengan DIA, menyembah DIA, merendahkan diri di hadapan DIA. Supaya kita tidak leka dan terus lalai dengan hal duniawi. Itu tandanya Dia sayang pada kita. Dia nak bertemu dengan kita, mendengar rintihan kita. Supaya kita pun bertambah sayangnya pada Dia!.

Antara perkara yang sangat sukar nak dilakukan pada akhir zaman ini, adalah pergi menyambut seruan Ilahi. Betul tak? Memang kita hormat azan, senyap semasa azan dilaungkan, ataupun jawab azan itu. Tapi adakah kita faham maksud azan itu sendiri? Kita umat Muhammad, mesti tau kenapa azan itu dilaungkan! Bukan sekadar diam seketika atau berhenti membuat sesuatu, tapi pergilah sahut! Allah panggil kita, tapi kenapa kita masih berani lagi untuk tinggalkan? atau lengah-lengahkan? Takde rasa takut ke dengar laungan azan?

Itu bermakna hati kita masih ada cinta pada dunia. Masih ada lagi kekotoran yang belum kita bersihkan. Orang yang hatinya bersih dan beriman pada Allah, dia adalah orang yang paling pantang dengar azan. Bilamana azan itu berkumandang,dengan segera dia akan terus pergi menunaikan sholat. Walau apa yang terjadi sekalipun.

Dari situlah kita dapat menilai bagaimana relationship kita dengan Allah. Kekuatan iman kita, keteguhan pendirian kita dan kasih sayang kita pada Allah. Cintai Allah, dan Allah akan mencintai kita.

Dan pada ketika Allah telah mencintai kita, kita sangat-sangat beruntung. Allahurobbi.

Rasulullah bersabda :

"Jika Allah mencintai seorang hamba, Jibrail menyeru di langit, sesungguhnya Allah telah mencintai si polan, maka cintailah dia. Lalu semua penghuni langit segera mencintainya. Kemudian diletakkan baginya penerimaan (qabul) di atas bumi" (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim).

Jadi tidak rugi bukan kita mencintai Allah? menjaga hubungan baik dengan Allah. Jika kita mencintai Allah, maka Allah akan buat orang sekeliling menyayangi kita. Walau dengan siapa pun kita bertemu. Kerana kasih sayang Allah itu sangat luas.


Mari kita lihat bagaimana caranya itu kita menjaga hubungan dengan Allah :

  • Sentiasa bertaubat.
  • Sentiasa bersyukur atas nikmat
  • Bersabar.
  • Redha
  • Bersihkan hati dari sifat-sifat mazmumah.
  • Perbanyakkan solat-solat sunat atau bangun malam.
  • Memperbanyakkan selawat.
Jika kita benar-benar mengaku beriman pada Allah, kita sayangkan Allah. Maka buktikan kasih sayang itu. Buktikan ketakutan kita pada kekuasaan Allah, kebesaran Allah!. Apa yang kita lakukan itu mestilah niat kerana Allah, insyaAllah apa yang kita cuba buat itu atau nak sampaikan sesuatu mesti mudah. Dan semuanya berjalan dengan lancar.

Sentiasa kita mengutamakan Allah dalam segala hal. Kerana apa yang berlaku semua adalah kehendakNya. Setiap apa yang kita lakukan, fikirkan pandangan Allah terlebih dahulu dan bukannya pandangan manusia!. Jangan membelakangkkan Allah dan berpaling dari Dia.

Ingat, apabila kita menjaga hubungan baik kita dengan Allah, maka Allah akan menjaga kita. Ingatilah Allah itu selalu. Wallahualam.

 "Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang yang berakal. (Iaitu) orang-orang yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata) : Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab Neraka "
- Ali Imran: 190-191

p/s : minta maaf,agak lama tak mengupdate blog.

"CAKAP BIAR TERASA"


1 comment:

  1. selamat sore sahabat..

    sedikit berbagi inspirasi sore...

    "belajar dari filosofi semut:
    sesibuk apapun ia mencoba bertanya tentang kabar saudaranya atau hanya sekedar melempar senyum.
    sebab senyum adalah hiasan terindah dari setiap raut muka seseorang.."

    sudahkah anda tersenyum dengan saudaramu?

    mari berbagi semangat serta senyum terindah kita untuk meyambut sore yang indah ini..^_^
    kami tunggu kunjungannya ya http://www.nolimitadventure.com/

    ReplyDelete

BeSt 4 me: