Saturday, May 12

Jangan Terlalu Tergesa-Gesa!

Zaman teknologi sekarang. Zaman dunia di hujung jari. Maksudnya sangat mudah kita mendapat maklumat sekarang. Hanya dengan sekali klik, semua kisah keluar.  Dari macam-macam sumber. Antara benar atau tidak maklumat itu,tidaklah kita tahu. Tidaklah kita nak selidik sedalam-dalamnya.

Apa yang kita buat? baca dan terus nilai.

Ada yang tak baca,tapi terus bagi penilaian,bagi pendapat dan hujah2 yang konon-kononnya anda tahu segala kebenarannya! Hebat kan anda?

Ada yang tak baca langsung, dan tak nilai langsung, tapi sampaikan. Tapi bila di tanya kesahihannya, jawab dengan ikut kata hati. Membuatkan orang lebih keliru.

Tahu tak kalau perkara anda sampaikan itu tidak benar, ia boleh jatuh jadi fitnah! Tahu kan dosa memfitnah?

Dan sekalipun perkara itu benar, dan tuan punya badan pun tak suka perkara itu disebarkan. Ia akan jatuh mengumpat.! Tahu kan dosa mengumpat?

Tak perlu rasanya dijelaskan lagi dosa-dosa itu. Yelah, anda serba serbi tahu semuanya. Ilmu yang dicedok dari internet. Semuanya benar! Anda hebat sebab dapat sampaikan!

Tahu tak syaitan gelak tengok hangpa?

Jom kita hayati cerita ini :

Seorang pemuda dari Mesir bertanya kepada Ibnu Umar r.a tentang Khalifah Uthman bin Affan r.a. Penduduk Mesir pada masa itu kebanyakannya sangat membenci khalifah dan berancang untuk memberontak kepada kerajaan.

Lelaki itu berkata "Benarkah Uthman melarikan diri dalam Perang Uhud?"

Ibnu Umar menjawab "Ya"

Dia bertanya lagi "Benarkah Uthman juga tidak hadir dalam Peperangan Badar?"

Ibnu Umar  menjawab "Ya"

Dia bertanya lagi "Benarkah Uthman juga tidak hadir dalam peristiwa Bai'atul Ridwan?"

Sekali lagi Ibnu Umar menjawab "Ya"

Orang itu segera bangkit sambil bertakbir "Allahuakbar!". Dia menyangka bahawa persepsi buruk dan kebenciannya kepada Sayidina Uthman selama ini memang beralasan. Ia semakin yakin bahawa Khalifah Uthman adalah seseorang yang sangat buruk kerana perbuatan-perbuatan keji yang telah disahihkan oleh Ibnu Umar tadi.

Menyedari kesalahfahaman ini, Ibnu Umar segera berkata "Ke sinilah kamu agar aku jelaskan (perkara sebenarnya). Adapun Uthman lari dari Perang Uhud, maka aku bersaksi bahawa Allah telah memaafkannya (sebagaimana firman Allah dalam Surah Ali Imran (3) : 155).

Adapun ketidakhadirannya dalam Perang Badar disebabkan isterinya, Ruqayyah binti Rasulullah SAW, sedang sakit. Rasulullah memerintahkan Uthman merawat isterinya. dan bersabda :
" Kamu akan mendapatkan pahala dan ghanimah perang seperti orang yang menghadiri Perang Badar."

Adapun ketidakhadirannya pada Bai'atul-Ridwan, disebabkan Rasulullah telah mengutusnya pergi ke Makkah. Andai ada orang lain yang lebih terhormat di kota Makkah daripada Uthman, nescaya Baginda akan mengutus orang itu. Baiah (sumpah setia) itu terjadi setelah kepergian Uthman,

Rasulullah bersabda "Ini tangan Uthman," lalu Baginda menepukkan tangan itu ke tangannya (sebagai tanda baiah Uthman)"

Persepsi tentang Khalifah Uthman bin Affan berbalik 180 darjah apabila berita tentang beliau dijelaskan dengan sempurna, bukan terpecah-pecah. Beliau ternyata seorang tokoh yang sangat mulia di sisi Rasulullah SAW, tidak seperti sangkaan lelaki sebentar tadi.

Lalu Ibnu Umar berkata "Sekarang, pergilah kamu sambil membawa maklumat ini "

Sering kali kita bersikap seperti lelaki Mesir ini. Kita melihat sesuatu masalah menerusi satu sudut yang tidak sempurna,akhirnya kesimpulan yang kita buat turut tidak sempurna.

Dari sikap kita yang tergesa-gesa menyampaikan maklumat dan sesuatu perkara itu lah yang menimbulkan perpecahan umat sekarang. Terjadi lah isu tuduh menuduh, fitnah juga makin berleluasa.  Jangan kerana kita tidak suka akan seseorang itu, terus-menerus kita hendak sampaikan perkara yang bukan-bukan tentang dirinya, sedangkan itu adalah tidak benar.  Kalau pun ia adalah benar, kita tiada hak untuk memberitahu pada semua orang, melainkan ia adalah sesuatu perkara yang zalim dilakukan.

Jadi sahabat, selidik dulu berita yang hendak disampaikan tu. Jangan disebabkan anda seorang, berpecah belah umatnya jadinya. Renung-renungkan. Rajin-rajinkan diri untuk mengali maklumat.

Wallahualam.

p/s : bagi sesiapa yang suka sebar fitnah tu, bawa-bawa lah bertaubat.

"CAKAP BIAR TERASA"

3 comments:

  1. sesunggunya menfitnah itu lebih teruk drpd membunuh kannn

    ReplyDelete
  2. nabill!!. aku memula baca tajuk ingat kan jangan terlalu tergesel gesel. haha... aku setuju dengan kau tanpa selidik perkara sebenar akan membuatkan perpecahan. :)

    ReplyDelete
  3. betull. kena selidik baru cakap..

    ReplyDelete

BeSt 4 me: