Friday, June 4

SUP KETAM vs DENGGI!

Ni la pengalaman pertama aku kena DENGGI. Korang penah rase? aku nasihatkan baik jage rumah korang tuh. Bersihkan mana yang patut, yang tak patut pun buang jugak. Pesanan penaja dari Jabatan Kesihatan nie, naek bernanah dah telinga aku dengo dorang bagi pesanan suruh buat ape yang patut. 

Nak buat macam mane kan? maybe sebab darah aku manis. That's why nyamuk betina duk tergila-gilakan darah gue nie. Setelah beberapa hari aku demam tak menentu, sampai tahap nak buka mata pun tak lalu. Baru aku tau sebenarnye aku kena 'ciuman' DENGGI nie. Memang 'power' bai penangan nyamuk AEDES nie. Yelah, sampai aku nak korek idung pun tak larat. Ape cer? ( last2 nyamuk korekkan ). Sape swuh kau gigit aku?

( gambar hiasan )

( gambar hiasan )

Macam nie cerita nye, dulu aku selalu dengar kalau kena DENGGI nie kena banyakkan minum 100 plus. Dari hari pertama aku kena, dah stat bantai 100plus. Serius, aku tak ske sebenarnye air nie. Nape lah bukan air F&N yang straberry tuh ke? Pepsi ke? Baru layan sikit. Sampai muntah pun kua air 100plus.

Tapi macam tak menjadi, demam tak kebah gak. Tapi dengan sifat kerajinan mak aku yang suka surf2 intenet nie, dapat la 'formula' baru. Aku yang rajin blogwalking nie pun tak jumpe, tapi mak aku boleh jumpe pasal SUP KETAM. ( mak aku lagi kuat blogwalking bai ).


( Ketam Nipah )

Untuk pengetahuan korang, bila terkena DENGGI nie, blood platelet dalam badan nie akan menurun sehingga boleh menyebabkan MAUT tau! Platelet nie kalau tak silap aku, sel darah merah la. Masa gua lepak wad hari tuh, platelet aku 45! Mau tak meroyan mak aku, normal sepatutnya dalam 100 ke atas la.

Oleh itu, segala usaha dilakukan ( mcm nak cri budak hilang jek ). Akhirnya dapat tau yang SUP KETAM nie boleh menaikkan blood platelet nie. Sebab ketam ada protein yang tinggi yang boleh membina semula sel darah. Serius bai, kalau korang minum dalam semangkuk ke, boleh la naik dalam 20-50 peratus! Kalau korang minum seawal-awal masa baru nak demam, lagi elok la. Korang tak payah pegi klinik dah, jangan macam aku nie. Dah nak pengsan, baru nak minum.

Kalau ada antara korang terkena gejala nie, baek pegi chek darah dulu. Kalau boleh, bila dah rase macam sengal2 badan dan nak demam, pegi la chek darah. Kalau rendah platelet tuh, cepat2 buat SUP KETAM nie dan juga banyakkan minum air 100plus, lebih elok lagi air KIWI.

Cara nak buat sup ketam nie senang jek. Korang tangkap ketam yang korang jumpe tuh, sumbat kan jek dalam periuk, rebus! Dah setel! ( jangan ikot ok, aku rase macam tuh la ) Kalau korang ragu2, senang cite suruh jek mak korang masakkan.=).

Cukupla aku cerita serba sedikit pasal nak cepat sembuh dari DENGGI nie, maybe ada yang dah tau. Tapi takpe, aku bagitau jugak. Mane la tau, ada yang korang tertinggal kan? Seksa bai kena DENGGI nie, tapi kita kena bersabar kan, sebab penyakit tuh kan penghapus dosa. Jadi terhapus la sikit dosa2 aku kat korang semua.

Ingat korang, DENGGI tuh boleh memBUNUH!. Beware ok!

p/s : klu nak pilih ketam tuh, amik yang cengkerangnye warna hitam, bawah perot ada warna oren cket.

p/s lagi : nape la tak dijadikan pil SUP KETAM nie, senang telan je! Dari hirup macam tuh, tak lalu..

p/s lagi dan lagi : banyak la pesanan aku, tadi taknak cakap. Kalau korang nak pegi hspital, pegi Sg.Buloh bai..nurse comel2! gerenti cepat sihat~haha

That's all.
"FRIENDSHIP IS PRICELESS"

12 comments:

  1. thanks ye for the info ... baru harini akak jijah tau pasal ape laa orang minum sup ketam ni ...

    moga cepat sembuh ...

    ReplyDelete
  2. jijah : sy pn bru tau sis~thanx~=)

    ReplyDelete
  3. wahh. sup ketam. memang sangt membantu, pernah kena dli. minum 100 plus jehh.

    ReplyDelete
  4. boleh komen ?

    mase form3 saye penah kene denggi berdarah tahap kritikal .
    masuk hosp kerajaan 4hari , masih tak dpt dikesan sy sakit ape
    kerja mereka ? amik darah hari2 .
    akhirnya , pndah ke hosp swasta .
    Allah masih panjangkan nyawa sy sbb masa tu , platelet saya hanya 9 :'(

    penawar ?
    yes!
    saya minum sup ketam. suggest dpd pak guard hosp swasta :)

    ReplyDelete
  5. ololololloooo laling ai sakit ker pulok... alaaaaaaaaaa.

    makan sup ketam banyak2...tau tau tau!

    ReplyDelete
  6. syaz : lepas nie minun sup ketam yea~

    ReplyDelete
  7. aisyah : 9???huhhuhu..kritikal tuh!nseb baek la nbil bru smpi takat 41~huhuhu

    ReplyDelete
  8. ann : ye ann~dh mnum byk2 suda~hehehe

    ReplyDelete
  9. pergh..terliur kot bce entry neh.sup ketam best seyh!!!

    ReplyDelete

BeSt 4 me: