Sunday, October 17

Cerita Sebuah Perkhawinan...

Salam..
 Macam mane yea nak minat pada benda yang kita tak suka nak buat?  Korang ada cara tak?  Contoh macam korang punya kerja tu, korang tak minat nak buat...tapi kena buat jugak..Mesti macam-macam cara nak buat bagi sampai minat kan?  Itu saje tentang minat.

Korang minat tak pasal kawen-kawen nie? Mesti kan..Dulu masa kecik-kecik korang mesti selalu maen pondok-pondok, pastu maen kawin-kawin.  Mesti nak pilih antara gadis-gadis yang comel korang nak kawin.  Betui kan?  Lepas tu mula la ade anak dan sebagainya la.  Bila budak-budak, kawen olok2.. Sekarang dah besau nak kawin betui-betui..Tapi kawin bukan perkara yang mudah. Kan?

Banyak betui persoalan dekat mukadimah aku nie.  Agak-agak macam mane korang nak jawab.  Cerita aku nak sampaikan ni,  tentang perkhawinan jugak la.  Dapat dari email baru-baru ni,  nak share dengan korang pasal cerita nie.  At the end, korang tau la the moral of this story yea.
 
 

Ceritanya berbunyi begini..........

Seorang lelaki dan kekasihnya bernikah dan acara pernikahannya sungguh megah. Semua kawan-kawan dan keluarga mereka hadir menyaksikan dan menikmati hari yang berbahagia tersebut. Suatu acara yang luar biasa dan sungguh mengesankan. Mempelai wanita begitu cantik dan anggun dalam gaun putihnya dan pengantin lelaki dengan tuxedo hitam yang gagah. Setiap pasang mata yang memandang setuju mengatakan bahawa mereka sungguh-sungguh saling menyintai dan sepadan.  Sungguh meriah!!

Beberapa bulan kemudian, si isteri berkata kepada suaminya:

"Sayang, saya baru membaca sebuah artikel dalam majalah tentang bagaimana memperkuatkan hubungan dan tali pernikahan kita", katanya sambil menunjukkan majalah tersebut.

"Masing-masing kita akan mencatatkan hal-hal yang kurang kita sukai dari pasangan kita. Kemudian, kita akan membahas bagaimana kita mengubah hal-hal tersebut dan membuatkan perkahwinan kita bersama lebih bahagia"
kata isterinya lagi yang cukup bersemangat ingin melakukan...

Suaminya setuju dan mereka mula memikirkan hal-hal akan tersinggung ketika pasangannya mencatat hal-hal yang kurang baik kerana ia adalah untuk kebaikan mereka bersama. Malam itu mereka sepakat untuk berpisah tidur dan mencatat apa yang terlintas dalam benak mereka masing-masing.

Esok pagi ketika sarapan, mereka sedia membincangkannya....
 
"Saya akan mulai dulu ya", kata isteri yang ingin memulakan dengan penuh semangat...
 
Ia lalu mengeluarkan senarainya. Banyak sekali yang ditulisnya, sekitar 3 muka surat!!

Ketika ia mulai membacakan satu persatu hal yang tidak dia sukai mengenai diri suaminya, ia memperhatikan bahawa airmata suaminya mulai mengalir..  Tak sangka begitu banyak sekali...

"Maaf, apakah saya harus berhenti?" tanyanya.
 
"Oh tidak, teruskan ..." jawab suaminya.

Lalu si isteri melanjutkan membacakan semua yang tersenarai, lalu kembali melipat kertasnya dengan manis di atas meja dan berkata dengan bahagia,

"Sekarang giliran abang membacakan senarai abang"....

 
 Dengan suara perlahan suaminya berkata...
 
 
"Aku tidak mencatat sesuatupun di atas kertasku. Aku berfikir bahawa engkau sudah sempurna, dan aku tidak ingin mengubah akan dirimu. Engkau adalah dirimu sendiri. Engkau cantik dan baik bagiku. Tiada satupun daripada peribadimu yang kudapati kurang ..."

Si isteri tersentak dan tersentuh hatinya oleh pernyataan dan ungkapan cinta serta isi hati suaminya...bahawa suaminya menerimanya apa adanya. Dia tertunduk malu dan menangis..dan terus menangis...


p/s : the moral is jangan nak cerita pasal keburukan orang lain, sedangkan anda sendiri tuh belum perfect lagi..so cermin-cermin kan diri tuh,  sebelom mengate orang!

"FRIENDSHIP IS PRICELESS"

10 comments:

  1. opsssssssssssssssss.
    tanak cita keburokan org lg.
    -zip mulot-

    ReplyDelete
  2. ini bukan sebuah perkahwinan ni. banyak kot macam tuh! haha.


    http://fitridzulkifli.blogspot.com/2010/10/song-cover-only-exception-piano-cover.html

    ReplyDelete
  3. memang terharu kan bila psangan kita cakap macam tu.

    ReplyDelete
  4. wahh~ dah masuk cerita perkahwinan nih? hehee.. ehemm :P

    ReplyDelete
  5. huhu..teringat kisah ngn abg halim ai! hahhaha :(

    ReplyDelete
  6. aq pon speechless time dpt emel ni dolu2..

    girls,jangan harapkan suami sehebat Rasullullah sekiranya diri tidak seindah peribadi khadijah..

    ReplyDelete
  7. sokong2.. penah wt cmtu kt ex-gf dulu..
    www.duitlama2u.blogspot.com/

    ReplyDelete
  8. tibe tibe nak mate berair jugak

    ReplyDelete
  9. nabiel..adess mmg kne ngan ckin...cme tbalik sket je...ckin cm si suami..terima dia seadanya...:(

    ReplyDelete

BeSt 4 me: