Wednesday, November 30

Dugaan Allah datang tanpa kita duga..

Sekarang masa bergerak terlalu pantas. Seminggu dah rasa macam sehari, terlalu cepat. Tak lama lagi dah nak berakhir tahun 2011. Cepat. Itulah tanda-tandanye akhir zaman.

Semalam rasa macam hari isnin, pejam celik dah nak habis hari ahad dah. Jumpa balik hari isnin. Kesibukan sekarang nie terlalu berbeza dengan waktu dulu. Kalau dulu dirasakan waktu siang terlalu singkat, dan kalau tidur malam pun rasa lama jek. Tapi sekarang tidak lagi. Mungkin nikmat dah ditarik sikit demi sikit.

Sekarang pun dah makin ramai orang yang baik-baik meninggal dunia.  Allah lebih sayangkan mereka semua, bagi kita yang hidup nie bukan Allah tak sayang, tapi Allah still bagi peluang dekat kita untuk berubah, dan beramal soleh dengan lebih baik.

Hari ini saje, aku dapat berita 2 orang sekali meninggal dunia.  Siapa dia, tak perlu la korang tau.  Apa yang penting, kita yang masih hidup ni mestilah teruskan perjuangan.
 
Allah menarik sesuatu daripada kita tu bukan bermaksud dia ingin kita menderita.  Tapi Allah taknak kita jauh dari Dia, lupakan Dia.  Kerana kita mesti selalu mencintaiNya.  Hebat bukan?  Allah tidak kejam, janganlah anggap bila orang yang kita terlalu sayang di tarik nyawanya, itu bermakna Allah kejam. Bukan!..
Kalau kita nie seorang yang beriman dan bertaqwa padaNya, insyallah akan dapat memahami kenapa Allah lakukan begitu. Kenapa mesti orang yang paling kita sayangi, dia akan menjauhkan dari kita.  Mungkin ada hikmah disebaliknya. Allah nak uji setakat mana kekuatan iman kita dan cintanya kita padaNya.

Panjang sangat aku beleter nie,  harap korang faham apa yang aku maksudkan. Kita sama-sama lah renung-renungkan dan beringat.  Dugaan yang datang tu cuba kita fikirkan arah yang positif, dan jangan rasa macam diri korang tu malang, diluar sana adalah lagi dugaan yang lebih besar dari korang. Bersyukur lah dengan apa yang ada, tak semua kita nak tu boleh dapat dan tak semua benda yang kita dapat tu boleh kekal.

INGAT TU!

p/s : boleh ingat semua tu?

"FRIENDSHIP IS PRICELESS"

2 comments:

  1. bru je balik dr singapore.. dah naik dah roller coster merah! terbaekkkk hahahha

    ReplyDelete

BeSt 4 me: