Wednesday, November 30

HP SAUCE & TOBASCO SAUCE TIDAK HALAL?

Sedap jugak sos ni, sedap jugak sos tu. Makan dengan sos memang penuh kenikmatan yea?

Kadang-kadang tu kalau takde sos, memang takde selera la nak makan dan macam-macam lagi alasan. Dan bila dah dapat sos tu memang dah tak pandang kiri kanan, jenis sos apa yang kita makan pun kita taktau kan? Janji sedap, perut kenyang. Dah selesai.

Korang tau kan apa kesan kalau kita makan makanan yang mempunyai kandungan yang bukan-bukan? Dan besar kemungkinan akan memberi impak pada hati dan tingkah laku kita.  Dan jugak pada keturunan kita.  Perkara yang sama jugak, kalau kau dah tau benda tu haram di makan or minum tapi kau redah jugak, cuba tengok ape akibatnye?  Begitu jugak dengan sebaliknya.

Tapi tulah, zaman sekarang nie.  Macam-macam boleh jadi dan banyak sangat agenda untuk merosakkan umat islam nie kan. Kadang-kadang kita kena lihat kenapa keturunan kita ada yang degil, nakal, buat perkara yang tak tentu arah, dan macam-macam lagi lah.  Jangan tengok perkara yang senang nampak jek, tapi tengok pada yang tersirat.  Maybe faktor dari pemakanan dia. Betul tak?

Contohnya macam nie.  Isu HP Sauce dan Tobasco Sauce nie.  Aku terima dari email. Dan telah pun disebarkan.






Pernah nampak sos nie? Tapi aku rasa masing-masing tau kot dekat mana sos nie selalu digunakan.

Pemakanan nie korang jangan buat main-main. Makanan tu nak jadi darah daging kita.  Seumur hidup kesannya nanti.  Jadilah pengguna yang bijak memilih, bukan main bedal ikut perot kita jek.  Zaman sekarang nie ramai orang lebih rela kejar untung dari jaga benda-benda semua ni.  Sebab yang penting keuntungan, orang ramai datang kedai.  Itu yang kebanyakkan tauke nak kan?

Jadi korang kena pandai-pandai tengok, jaga diri.  Tak semestinya dekat situ ramai Melayu makan, dah kira restoran tu Halal.  Ada 1 restoran dekat IOI Mall Puchong, kalau korang nak tau kebanyakkan pekerja adalah Melayu, dan ada jugak Melayu yang makan dekat situ. Siap masa bulan puasa ada buat buffet untuk berbuka puasa lagi. Perkara yang mengelirukan, ialah restoran tu tak diiktiraf kan lagi halal.!  Ini sendiri diakui oleh dorang dekat fan page Little Pantry.  Memang dia cakap yang tukang masak tu chef Melayu, tapi korang sendiri boleh pikirkan kandungan bahan lain macam mana?

Renung-renungkan.  Tapi serius memang ramai orang Melayu makan situ.  Aku pun hampir-hampir tapi sebab ragu-ragu akan status halalnye, so aku tak jadi makan situ.

Jadi umat islam sekalian, korang kena jadi pengguna yang bijak.  Bukan untuk sekarang tapi untuk generasi akan datang.  Aku rasa sekarang dah makin menjadi-jadi isu bahan makanan ada DNA Babi. Banyak sangat.  Korang still ingat dengan Kluang Rail Station?

p/s : korang rasa macam mana nak makan sekarang dekat luar? ada kepercayaan tak?

"FRIENDSHIP IS PRICELESS"


2 comments:

  1. Aisey, terpaksa la aku buang dr kabinet dapur aku... baru je beli tadi...

    ReplyDelete
  2. ika kalo barang makanan yg pelik2 memang takut nak beli, syubhah kan..

    ReplyDelete

BeSt 4 me: