Sunday, February 12

Sehari bersama THE DENTIST. (part 2)

Assalamualaikum dan selamat pagi.


Sepertimana yang hangpa tau semua, aku akan mula bergelar budak gigi besi tak lama lagi. Jangan main gila, gigi besi weh.  Braces la sebenarnya kan. So semalam macam biasa kena pergi jumpa dentist lagi.  Kalau tak appointment nya sabtu lepas, tapi terpaksa di tangguhkan ke semalam atas sebab-sebab yang tidak dapat dielakkan. 

Jadi pertemuan pada kali ini, ingatkan kena cabut gigi. Tapi belum lagi! Aku baru jek mendapat surat dari dentist tu, sebab aku kata dekat dia nak buat scalling dan cabut dekat luar. Sebab mahal kalau buat dekat klinik swasta ni.  Jadi dia pun bagi surat tu dekat aku, dapat jek surat aku pun baca.

Nampaknya memang 4 batang gigi aku kena cabut. Cukup menyeramkan bulu roma tengkuk. 4 batang? dulu pernah sebatang kena cabut, demamnya tak ingat.  Inikan 4 batang? Rasanya aku kena minta maaf dekat bos, sebab aku akan cuti lama. Sorry bos, bukan sengaja.

Jadi semalam bukan aku dapat surat jek, tapi semalam bermulah besi didalam mulut aku. Dentist tu pakaikan bracket dekat gigi aku. Dekat gigi tengah atas dan bawah.





So, dentist nie pakaikan aku bracket 4 ketul dulu. Supaya aku terbiasa dengan besi di dalam mulut. Semalam masa nak pasang bracket tu ade rasa takut jugak la.  Naseb baik takde kesakitan.  Memang rasa rimas bila ada besi dalam mulut korang. Rasa macam ada tulang ikan sangkut dalam mulut. Nak buang tak boleh. Nak taknak kenalah hadap.

Jadi setelah selesai kami di pasang besi di mulut, kami pun berangkat pulang.  Tapi sebelum balik tu, niat nak makan kfc,mcd ke dan makanan2 lain la. Tapi dentist tu dah pesan :

" Jangan makan kacang, kunyah ais dan coklat. Kalau kacang tu kena hancurkan "

Ais dan kacang tu aku macam tak kesah sangat. Tapi coklat tu aku tak boleh nak terima! COKELAT kot. Dah memang feberet.  Takkan 2 tahun tak boleh makan coklat? Kempunan. Tapi coklat cair boleh kot aku rasa.

Jadi kami mengambil keputusan untuk makan steamboat saje.  Makan dekat Johnny's Steamboat. Nak makan benda-benda yang lembut saje. Nak dijadikan cerita, belum sempat aku menjamah, bracket dekat gigi aku tercabut! Serius. (Lupa lak nak snap gambaq)

Aku agak terkejut jugak, belum mula makan tapi dah tercabut. Tapi bukan semua tercabut, blah bawah seketul jek yang tercabut. Tapi dengan selamber perot lapaqnya, kami pun makan dalam keadaan ketakutan.  Masing-masing kunyah perlahan-lahan, macam bayi baru belajar makan.

Yelah! tak biasa weh.  Takut bracket tu tercabut.

Then makan punya makan, tak dapat nak habiskan sebab kami rasa sungguh tak selesa. Dan cik puan pulak, seperatornya terputus.  Kawan aku ni tak pakai bracket sampai 4 ketul, dia pakai 2 ketul jek dekat gigi bawah, dan dekat atas pakai seperators.

Inilah dia seperators. Tapi ini bukan gigi dia lah, aku amik contoh dari guggle ni.  Seperators di pasang untuk menjarakkan gigi, sebab gigi terlalu rapat dan padat menyebabkan susah nak pasang braces nanti. Jadi dentist pasangkan dulu separators ni supaya giginya akan jadi jarang-jarang.




Dan seperators ini lah yang terputus! Jadi kami pun segera berlari ke dentist semula, nasib baik kami masih lagi dalam bangunan yang sama. Kalau dah keluar dari tempat tu, nak patah balik memang payah.

Sampai je dekat klinik, dentist tu dah tau. Ini mesti bracket tercabut. Senyum yang tak berapa manis inilah dapat diberikan. Then, dentist pun pasang semula bracket yang baru.  Dan masalahnya bracket baru dia pasangkan tu, terbesar sedikit dari yang lain. Macam marah dekat aku jek dentist ni.

So, pipi blah kiri aku rasa lain macam sikit, sebab bracket nye terlebih besar.  Nak taknak kena hadap.

Jadi sekian sudah cerita seorang budak yang bakal bergelar gigi besi.  Tak sangka 1 hari nanti aku akan pakai jugak besi ni dekat gigi.

p/s : alhamdulillah,bangun pagi tadi tak rasa jangal macam semalam. Nak pergi cari COKELAT jugak!

14 comments:

  1. Wuhu..beraninya dia pakai gigi besi..baru pakai 4 bracket dah tercabut2..kesiannya..klu datang gathering nanti saja je nak mkn coklat depan nabiel.. :)

    ReplyDelete
  2. budak si gigi besi

    ReplyDelete
  3. boleh la jadik geng gigi besi kite..ko wat kat klinik kerajaan ke? aku masa pasang braces nasib baik tak kena cabut gigi. cuma dah lepas setahun lebih pakai, doktor just suruh cabut gigi bongsu je...nanti first2 dah pakai, first two week tu mmg seksa lahh. huhuhu

    ReplyDelete
  4. kompem handsome :))

    hahaa i loike biebil.

    ReplyDelete
  5. Diana Azis : wahh2..saje nk bg sakit hati yea?=P

    ReplyDelete
  6. hidayah : takdelah,bt dekat klinik swasta jek..huhu..cabut tu bt dkt klinik gov..adehh,sakit sangat ke?

    ReplyDelete
  7. Tira: memang kne byk bersabo dah nie..huhu

    ReplyDelete
  8. Adila : lu puji nk ape nie?hehehe

    ReplyDelete
  9. bila nak cabut gigi? berapa kos pasang gigi besi ni?

    ReplyDelete
  10. dulu CK pakai masa dari drjh 5 smpai tgktn 1.
    yg boleh bukk2 punye r.. 2x buat sebb selalu tak jadi..
    degil tak nak pkai.. hehe kene mrh ngn ayh :(

    ReplyDelete
  11. qish : tggu cuti jek nie..nanti g cabut la..hehehe..kosnya nk dkt 5k jgak la..npe qish nk psg gak ke?=D

    ReplyDelete
  12. tngok kwn2 pakai braces mcm sengsara je. hehehe

    ReplyDelete

BeSt 4 me: