Tuesday, March 20

Who Am I ? Hamba Allah..

Assalamualaikum.
 
Alhamdulillah. Semoga penulisan ini dapat memberi manfaat kepada sahabat-sahabat semua.
 
Syukurlah kita hari ini dilahirkan sebagai seorang ISLAM. Keluar saja dari perut ibu, dah terang-terang agama kita adalah ISLAM. Besar bukan nikmat sebegitu? Dari bayi kita telah di azankan dan di iqamahkan oleh ayah. Sesuatu nikmat yang sangat besar di berikan Allah pada kita iaitu ISLAM.

Tapi kita sedarkah apa peranan kita sebagai seorang ISLAM di muka bumi ini. Tahukah kita peranan kita bila berada di muka bumi Allah ini. Bukankah kita ini sebenarnya dijadikan sebagai khalifah di muka bumi ini? Bukannya perosak.

************

Jika ditanya pada semua orang Islam, siapakah diri mereka. Pasti semua boleh menjawab 
" Aku adalah hamba Allah "

Memang betul kita adalah semua hamba Allah. Tapi bukan semua faham apa sebenarnye peranan kita sebagai hamba Allah. Tau bercakap, tapi taknak buat. Ada ilmu, tapi tidak diamalkan. Bila sebut pasal hamba, jadi mesti lah ikut arahan tuannya. Betul tak? Segala perintah dan larangannya mesti dipatuhi, itu barulah betul apa yang dikatakan hamba. Bukannya seorang hamba melawan tuannya, itu boleh jadi derhaka.

Jadi setelah kita mengaku bahawa kita adalah hamba Allah, kita kena perilaku seperti hambaNya yang taat, dan menuruti segala perintahNya dan laranganNya.  Kita bangun tidur, berjalan, makan, minum, mandi, nak pakai pakaian, tengok cermin, berlari, nak tidur dan apa saja yang kita lakukan mesti lah ingat pada Allah dan niat kerana Allah.  Segala apa yang kita lakukan semuanya kerana Dia.

Jika kita sentiasa ingat pada Allah, jangan takut. Allah akan sentiasa melindungi kita.  Hati kita akan menjadi tenang dan selamat.  Sebab perkara-perkara yang kita lakukan kerana Allah, mesti ke arah kebaikan dan mendapat keberkatan kerana di mulai dengan 'Bismillah'. Kita mesti selalu merendah diri, sujud kepada Allah. Menunjukkan kita ini hamba Dia, Dia yang menciptakan langit dan bumi. Tiada yang lebih hebat melainkan Allah.

Siapa kita untuk melawan Dia? Siapa kita untuk takbur dan sombong di muka bumi ini? Tak malu kah kita mengaku hamba Allah, tetapi sombong pada pencipta kita? Berjalan di atas muka bumi Dia, bernafas udara yang diberi oleh Dia! 

Allah berfirman :

"Wahai, hamba-hamba-Ku! Tiada kekhuatiran terhadapmu pada hari ini dan tidak pula kamu bersedih hati " (Surah az-Zukhruf 43:48)

Lihat Allah panggil kaum mukminin kesayangan-Nya dengan sebutan hamba-hamba-Ku. Sayangkan Allah pada kita?

Ingatlah sahabat peranan kita sebagai khalifah di bumi ini. Sebagai hamba Allah, apa sebenarnya kita patut buat.  Apa yang sepatutnya kita pertahankan.Islam itu adalah 1 nikmat yang tidak boleh ditandingi. Al-Quran adalah kitab yang terbaik dari segala isi di muka bumi ini. Allah telah berpesan, memberitahu kepada kita yang leka ini. Bacalah dan fahami apa yang terkandung dalam itu.  Jika kebahagiaan yang kita inginkan, dan ia kekal abadi adalah dengan ikut Al-Quran serta Sunnah.

Ingatlah sahabat, sebagai hamba kita mesti ikut perintahNya. Jauhi laranganNya.

Bila kita tidur, siapa yang jaga kita? Kalau bukan DIA. 
Bila kita sedih, siapa yang mengembirakan kita? Kalau bukan DIA.
Bila kita susah hati, siapa yang menyenangkan kita? Kalau bukan DIA.
Bila kita makan,minum. siapa yang beri rezeki pada kita? Kalau bukan DIA.
Bila kita terjatuh,luka. siapa yang sembuhkan kita? Kalau bukan DIA.
Bila kita gembira, siapa yang lebih gembira tengok kita? Kalau bukan DIA.
 
Sayangkan Allah pada kita? Walaupun kadang-kadang kita ini leka,lupa pada DIA. tapi DIA tetap akan jaga dan ingatkan kita pada DIA. Takut kita terus lupa dan terus lupa sehingga tiada DIA dalam hati kita. Tapi kita diberi peluang lagi sehingga ke hari ini untuk bertaubat dan berubah menjadi TRUE Hamba Allah!.

Beringat sebelum terlambat. Ingat apa tujuan kita hidup. Dunia hanyalah sementara, tempat persinggahan saja untuk kita. Akhirat kelak yang kekal abadi.

Sekian dari Hamba Allah. Assalamualaikum

p/s : mengaku hamba, mesti ikut perintah tuannya.

"CAKAP BIAR TERASA"

3 comments:

  1. Terasa kerdil diri ini bila ingt dosa2 yg dh dibuat . ya Allah ..

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum...nice entry. insyallah sedang perbaiki diri. sama2 lh kita.

    ReplyDelete

BeSt 4 me: