Monday, March 1

KISAH PALING SERAM - GENGBLOGGER.COM

 
( sekadar hiasan )
- Sila jangan baca ketika anda keseorangan! -
- Hanya untuk korang yang sememangnye berani untuk baca! -
- Sila tekan bunyi dibawah ini untuk menambahkan lagi mood anda untuk baca -








  



Kisah ini berlaku sekitar tahun 1998,tapi masih lagi segar dalam ingatan aku.Masa tuh aku masih lagi di alam persekolahan..Time nie baru jek Tingkatan 1,masa tuh aku tinggal kat Ulu Yam,korang tau la Ulu Yam tuh macam mane kan? Kawasan tempat tinggal aku masa tuh pula bekas tempat kebun getah, jadi banyak kisah yang memang menghantui taman tuh. Masa kat bandar, memang jarang balik umah tuh sebelum senja. Biasa la duduk kat bandar,takde pantang larang. Pindah jek ke kawasan kampung nie kena hati2, takut kena 'tegur' bila kita nie balik senja2. Kebanyakkan kawan2 baru yang aku jumpa kat situ cerita macam2. Orang kena tampar sampai herot la, badan gatal2 kena 'tegur', langsuir kat pagar.
 
( sila abaikan kalau korang 'ternampak' sesuatu )
Tapi yelah kan, aku nie budak bandar. So, agak susah nak percaya benda2 macam nie. Orang kate kerana mulut badan binasa kan? Jadi aku pun teringin juga nak tengok 'benda' macam tuh. Tak penah merase. 

Tiba-tiba pada suatu hari...

Masa tuh, tempat aku ade pasar malam. Setiap malam jumaat, memang dah kegiatan aku dan kawan aku bila tiba pasar malam, mesti pegi. Selalunya kami akan pergi dalam pukul 6.30 atau lepas maghrib. Sebab perjalanan nak ke pekan tuh agak jauh dari rumah, klu nak ke pasar malam tuh, ade la dalam 20 minit. Pada hari itu seperti biase, ktorang bjumpa kat tempat biasa. Masing2 dengan basikal antik ciptaan sendiri. Perjalanan kami ke sane pun agak menakutkan sebab kena lalu depan kubur cina!
 
( gambar hiasan )
Ada jalan lain, tapi kena lalu 1 jambatan buruk yang memang tunggu masa nak runtuh. Kawasan tuh memang gelap, Jadi kami smua mmg tak berani! Dah banyak sangat cite pasal jambatan tuh. 

Setelah sampai di pasar malam tuh, mcm biase la. Macam2 yg ktorang beli, sampai leka dan terlupa masa tuh! Memang pada hari tuh saje, sebab sblm ni memang ktorang balik umah awal, dalam pukul 8 dah sampai umah. Sebab kalau balik lewat sangat, kawasan kubur cina tuh memang sunyi! Takde keta yang lalu2 kat situ. Tapi pada hari tersebut lah kami terlewat balik, sedar2 nak dekat pukul 10 dah! Korang bygkan ape yg aku rase? Confirm2 balik lewat kang kena marah.

Jadi, aku ngan kawan2 aku dah pening.Tak tau nak balik ikot jalan mane. Sebab klu ikot kubur cina tuh,memang mkn masa. Kalau ikot jambatan buruk tuh, memang cepat sampai! Tapiiii....

Hati ktorang berbelah bagi..Jadi korang baca dialog aku dan kawan2 aku nie :

Fad : Bil,cmner nak blik nie wey?

Aku : Alaaa,kite ikot jmbatan tuh jelah. Cepat sket..lmbt kang mak aku marah.

Fiq : Tapi bil, jmbatan tuh kan..

Aku : Ahhh ko! jgn nak takot2 lak..dah lwt nie,jgn pkr bukan2..ikot situ jelah.Jum!

Fad : Aku tak brani laaaa..Tapi nk bt cmner, aku ikot jelah..

Sampai je kami kat jalan sebelum tempuh jambatan tuh, ktorang terdiam..

Fad : Sape nak kat depan nie?

Fiq : Bil, ko dpn la..sebab ko kan brani sgt..ktorang ikot dari blkg.

Aku : Aku juga kne kat depan..ishhh..korang nie.!(seyes aku takot time tuh )

Aku kat depan sekali, blkg aku ade 2 org ag kawan aku. Kami smua mmg tak leh nak bwk basikal mcm tuh jek, memang kena trun dan menolak!! Sebab jmbatan tuh byk lubang, silap2 boleh jatuh. Korang bayangkan, celah2 jambatan tuh semua semak je.Memang gelap, yang ade bunyi sungai dan guruh jek. Masa tuh nak hujan, tapi nasib kami baek sbb belum hujan lagi.

Jadi ktorang pun tolak la basikal masing2, dgn mata pndg sekeliling. Semua ikot rapat2..Tapi bila sampai kat tengah2 jmbatan tuh. Kedengaran bunyi guruh makin kuat! Tiba-tiba......



( gambar hiasan )

Dengan cahaya dari guruh tadi tuh, aku ternampak kelibat anak pocong nie atas daun pisang! Memang aku leh berhenti mengeras kat tengah2 tuh. Terkedu..Masa tuh aku ngah bayangkan, kalau dah ade anak dia, mesti ade ibunya. Mata aku time tuh xtau nak cakap la, melilau mencari.Kaki dah keras dah..Aku toleh tgk kawan2 aku kt blkg..Semua terdiam. Pucat.

Jadi aku kuatkan semangat juga, menolak basikal tuh sampai hujung jmbatan tuh. Nak patah balik,memang dah lambat. Samapi kat penghujung jambatan tuh ade pondok buruk, berhampiran dgn pokok pisang tmpt aku nampak pocong tuh tadi. Dalam ati dah baca macam2 dah, Tuhan je yang tau..Sampai hujung jln jek, aku lompat atas basikal. Terus pecut!!

Kawan2 aku pun same, masa ktorang tengah kayuh tuh ade kunang2 ikot. (org kate klu ade kunang2 tuh ade hantu berdekatan..xtau betul ke idak ). Kuar je dari kawasan 'berhantu' tuh, aku pun tanye kawan2 aku tadi. 

Aku : Korang ade nmpk pape x tdi?

Fad : Nmpk...ko jgn tnye..

Fiq : Nmpk jgak..ko nmpk gak ke?kat daun pisang tuh kan?

Aku : Korang pun nmpk gak??xpe..bsok kte cite..aku nk blik..nk dmm~

Serius, lepas dari tuh memang aku demam..3 hari..duduk dalam bilik dan terbayang2 mayat budak berbungkus yg aku jumpe!..Semenjak har tuh, mmg dh tak cakap besau dah..Balik umah pun awal.Takde kua malam dah..huhuhu..Sekian..

p/s : Korang jage2 la ye klu kua mlm jumaat tuh!:)

That's all









20 comments:

  1. bunyi tu memang kena tekan ke?.. tapi dia bunti sendirilah.. ishhh seram ni..

    ReplyDelete
  2. btl ke??huhu..
    seram...saye takpnh tguk
    hntu..mata hantu pernahla..

    ReplyDelete
  3. perghh!!kalau depan-depan macam tu memang kaku laa..eee!!aku nie daa laa penakot..

    ReplyDelete
  4. tak seram pon biel?
    ke aku yg xde perasaan bace cite antu ko neh?
    huhuuuuu...

    ReplyDelete
  5. seb bek saya bukan jenis kluar malam..huhu

    ReplyDelete
  6. seb bek saya bukan jenis kluar malam..huhu

    ReplyDelete
  7. korang budak2 lg time tu, tu la fasal. kalau aku jumpa anak pocong tu, aku amik wat anak angkathahahaha.

    ReplyDelete
  8. errr......seram~
    ngah pikir nak ke tak join contest neyh :)

    ReplyDelete
  9. ckgu : hehehe..autoplay tuh~
    klu xnk dgo..tkan pause jek~:)

    ReplyDelete
  10. solehan : hehehe..jgn ckp!nti msti jmpe!mihahaha

    ReplyDelete
  11. dude : ak bkn stkt kras jek..cm nk pgsn pn ade~adehhh

    ReplyDelete
  12. ryn : klu xseram..xyah ckp la~xpn xyah cmmt sng~:P

    ReplyDelete
  13. red : kdg2,xyah kua pn~nti dia dtg umh~hahaha

    ReplyDelete
  14. gmba pon mmg seram.. dh la aku tgh blogwalking tgh mlm ni... seram2
    gud luck!

    ReplyDelete
  15. the sound effect, good one. :)

    ReplyDelete
  16. sbb aku xde prasaan tu la aku komen biel...huhu. pasal kubur cine tu aku byk sejarah sbb umah lame aku dulu, blkg ade kubur cine. yg tuh seghaam...hehe.

    ReplyDelete
  17. sbb aku xde prasaan tu la aku komen biel...huhu. pasal kubur cine tu aku byk sejarah sbb umah lame aku dulu, blkg ade kubur cine. yg tuh seghaam...hehe.

    ReplyDelete
  18. seram nya pic atas skali tuh..hhuh..gudluck ok..ape pun, ko mmg berani la, boleh lg teruskan perjalanan wlupun dh ternampak benda tu

    ReplyDelete
  19. seram siut..aku baca sambil dengar lagu rock pun rasa seram semacam je..

    ReplyDelete
  20. asal amalkan doa y betul insyaAllah jin pon lari tgok kite

    ReplyDelete

BeSt 4 me: