Sunday, May 2

PENCERAIAN MENYAKITKAN!

Assalamualaikum, Selamat Sejahtera, Moshi2 dan Gud nite pada semua bloggers! Oleh sebeb aku buat entry nie malam2 bute, jadi kenalah wish gudnite. Bukan sruh korang tido yea. Nway, aku dah lame tak bersihkan sawang2 kat blog aku nie. Macam mane tak ghupenye. ( macam hantu raye tak bertuan ). Ingat hari nie nak pegi tengok Seterika Man ( Iron Man ), tapi adehhh, penuh semanjang. Kenalah tunggu lame cket jawabnye. Okeh, cukupla setakat tuh mukadimah nye. ( macam nak lari tajuk dah ).

Okeh, sebenarnye aku terdetik nak buat entry nie lepas tengok tv3 tadi. (dosa serupa) aku rase tuh tajuknya. Memang nak berjurai ayo mate aku tengok. Sikit lagi tisu umah aku nak abis bai. Dari cerita tuh aku tengok, memang dapat rase la yang bercerai2 nie memang akan efek pada anak2 dorang. Lagi2 bila anak-anak nie dengar mak bapak dorang bergaduh, pastu tau yg dorang akan bercerai dan akan duduk asing2. Seksa bai bila dengar mak bapak kita gaduh2 kan? Gaduh2 sikit takpe, lumrah la tuh. tapi kalau dah sampai macam nie:

 AYAH : Sejak bila kau pandai melawan cakap aku nie??
IBU : Sejak abg jadi macam nie la..( still pgl abg kn? )
AYAH : Jadi apa? tak cukup ke apa yang aku bagi?? ( ngungkit )
IBU : Ape yg abg bagi kat saya??DUIT?..kasih sayang ada tak abg bagi kat saya??
AYAH : Aku bagi duit pun tak cukup lagi?
*CUKUP*
 ( gambar hiasan )

Kebanyakan nye memang bercerai nie pasal duit kan? (dari pengalaman bai). Kalau duit nie, memang sensitip cket, pastu sentuh2 bab family. Adeh, lagi tak bleh terima. Kalau dah hari2 gaduh, tak ke kemungkinan nak cakap "Aku ceraikan ko!" akan terjadi?? Suatu perkataann yang senang tuk diucapakan tanpa memikirkan masa depan anak2 ko!
( gambar hiasan )

Bukan apa kan, kesian dekat anak2 tuh. Dorang nie kecik lagi. Kalau boleh nk "bertepuk tampat" tuh biarlah jauh dari dorang, bukan depan mata. Sebab nanti dorang akan simpan dalam hati. Kalau parents2 sekalian nak tau, ape akibatnye dari korang bercerai berai nie. Jom! :

  • Yang pertama sekali, anak2 korang akan takut. Tak tau nak duduk dengan sape, buatnye ayahnye ada perempuan laen. Boleh ke mak tiri tuh setanding mak sendiri?
  • Lepas tuh, kalau lepas cerai dapat kahwin laen takpe, kalau tak dapat? Kan ke sunyi gitu, pastu jadi tak terurus. ( kebnyakkn nye suami la ).
  • Anak2 memang akan tertekan, rase macam nak lari jek. 
  • Pastu anak2 nie akan berdendam, kena plak tengok ayah nye selalu tampar maknye, kemungkinan dia dendam akn bunuh ker, or mendoakan yang tak baek tuh ayhnye tuh.
  • Banyak duit kuar nanti, pastu toksah cite kerugian la ( time baling pinggan2 kace tuh?sape nak bayo? )
  • Lepas tuh kalau dapat penyakit lumpuh dan laen2, sape nak jagakan?
  • Anak2 dan parents2 dia mungkin jadi macam tak "ngam" la, tak macam dulu kan? Dah kurang cket.
  • Pastu kalau anak tuh dpat penjagaan dari mak? ayhnye dapat tengok tiap2 hjg minggu jek. Tuh pun belum tentu lagi..cian kan?

Aku rase tuh jek kot. Pada yang dah berkhawin tuh dan akan berkhawin. ( aku nie?hehe) pandai2 la tengok pasangan korang tuh, pandai2 berbincang. Tengokkan sikit naseb anak2 korang tuh nanti jadi hape! Tapi tuh la orang cakap, kalau dah takde jodoh..Nak buat macam mane kan? Kalau boleh kita elakkan la..tuh jek..Insyallah..=)

That's all

2 comments:

  1. memg saket klo denga mak bapak gaduh(hate it)
    n mostly bout duit(bosan!)
    pengalamn dorg gaduh depn mata xdpt nk lupa.
    mak nanges.ayh marh2.
    haha.
    nonsense laa!
    cm hampeh je insiden neh.
    xsuke2 n xpena nk suke!
    yups!

    ReplyDelete
  2. me mak ayah pon divorce..
    im to0 young to accept it..
    but now..
    is ok for me..
    xda mak.
    xda ayah pon xkisah..:)
    boleh hidup sendiri:)

    tp mak ayah xleh blame anak2 if jadi mcm me..
    sbb me jdi mcm nih effect dri penceraian diorang..
    tp me jadi kuat:)

    sja nak share apa yang me rasa..huhuhuhuh:)

    ReplyDelete

BeSt 4 me: