Monday, January 9

10 PERKARA KENAPA SOLAT KITA DITOLAK?

Assalamualaikum sahabat.

Macam mana korang hari ini? sihat? Alhamdulillah,bersyukur la selalu sebab kita masih lagi dapat bernafas, berjalan, berlari, menangis, makan, minum, mandi, menunaikan solat, bergembira, dapat jumpa kawan2, dan macam-macam lagi kita dapat buat. Suka tak?

Kita kena selalu bersyukur dengan apa yang kita ada.  Orang lain mungkin tak dapat rasa apa yang kita ada pada hari ini.  Kalau kita rasa senang hari ni, mungkin ada orang lagi senang dan jika kita rasa sangat susah hari nie, ada orang lebih susah dari kita. Ingat tu, setiap manusia ada ujian dan dugaannya. Mana yang selalu diuji tuh, tandanya Allah sayang pada kita.  Bagi sesiapa yang rasa senang selalu, semua dipermudahkan dan tiada ujian langsung.  Kita kena berhati-hati dan beringat, mungkin ada silap dimana-mana.  Takut Allah murka dengan kita.





Seperti semua tahu bahawa Solat itu Tiang Agama, Solat itu dapat mencegah dari perbuatan kemungkaran. Betul tak? Tanya budak-budak pun tau tuh semua.  Tapi dapat ker dorang menghayati?  Bab menghayati solat ni, nanti aku ceritakan di entry lain.  Tapi untuk entry kali ini, aku nak sentuh bab 10 PERKARA SOLAT KITA DITOLAK.  

Kenapa kita Solat nak ditolak pulok? " Kan kita dah buat kewajipan kita tu? ".  Nie pertanyaan yang selalu bermain di fikiran aku dulu.  Sekarang baru faham.  Solat memang wajib, tapi ada lagi perkara lain yang wajib, tapi kita tak buat. Perkara yang wajib kita buat, dan haram pun kita buat.  Nampak tak?

Contoh situasi macam ni, korang adalah BOS pada syarikat sendiri yang menjual botol kicap dan mempunyai ramai pekerja.  Ada yang bagus dan ada yang tak bagus.  Katakan ada segelintir mereka ni, memang bagus buat kerja. Apa yang disuruh memang cepat buat. Tapi sebenarnya korang tahu yang mereka ada membuat penipuan dalam setiap kerja yang mereka lakukan.  Walaupun kerja bagus dan bertindak mengikut arahan, tetapi banyak penipuan berlaku.  Dan penipuan itu korang nampak sendiri.  Rasa boleh terima tak hasil kerja dorang? Ke korang nak terus bersubahat?

Samalah seperti Solat. Jom kita tengok kenapa Solat kita di tolak :

Rasulullah saw bersabda yang bermaksud: "10 orang yang solatnya tidak diterima oleh Allah SWT ialah: 

1. Orang lelaki yang solat sendirian tanpa membaca sesuatu. 

2. Orang lelaki yang mengerjakan solat tetapi tidak mengeluarkan zakat.

3. Orang lelaki yang minum arak tanpa meninggalkannya (taubat). 

4. Orang lelaki yang menjadi imam padahal orang yang menjadi makmum membencinya. 

5. Anak lelaki yang melarikan diri dari rumah tanpa izin kedua ibu bapanya. 

6. Orang perempuan yang suaminya marah/menegur kepadanya lalu si isteri memberontak. 

7. Imam atau pemimpin yang sombong dan zalim serta menganiaya. 

8. Orang perempuan yang tidak menutup aurat. 

9. Orang yang suka makan riba.

10. Orang yang solatnya tidak dapat menahannya dari melakukan perbuatan yang keji dan mungkar. 

Lihat. Hidup ini kita kena sentiasa beringat dan muhasabah diri.  Adakah kita telah melakukan yang terbaik.  Cukup ke Solat yang kita lakukan tu, rasa tak Solat tu. Jangan ingat kita dah buat Solat tuh diterima Allah. Jangan ingat kita Solat sahaja dah cukup baik.

Ada orang kata "Alaaa, sejahat-jahat aku. Aku solat jugak".  Jangan macam tu, solat sebenarnya dapat mencegah kemungkaran kalau kita betul-betul buat dengan sempurna Solat tu.  Kebanyakkan orang sekarang anggap solat itu macam budaya jek.  Naudzubillah.

Ingat, kita bukan hanya kena melakukan solat, perkara-perkara wajib yang lain pun kita kena buat.  Barulah sempurna iman kita.  Baru solat kita itu mantap!

Sabda Rasulullah saw yang bermaksud: 

"Barang siapa yang solatnya tidak dapat menahan daripada melakukan perbuatan keji dan mungkar, maka sesungguhnya solatnya itu hanya menambahkan kemungkaran Allah SWT dan jauh dari Allah 
 SWT."


Selalu lah kita 'membersihkan' diri dengan bertaubat. Insyallah.  Bila kita menghayati dan khusyuk semasa solat, kita akan dapat rasakan kenikmatan iman tu.  Kita akan rasa kuat.  Dan bila sesudah jek solat tu, kita rasa tak sabar nak tunggu waktu seterusnya untuk ber'dating' dengan Allah.
Renung-renungkanlah amal kita.  Cukup sudahkah? Sempurna?  Kalau belum, perbaiki!

p/s : pernah korang rasa sampai tahap bila tak solat tu, hati rasa tak tenang sangat..rasa nak marah, rasa gelisah bila terlewat buat. Ada?

"FRIENDSHIP IS PRICELESS"

6 comments:

  1. Yuyu Ali malas nak sign outJanuary 9, 2012 at 1:25 AM

    serahkan hati kau pada Allah. serahkan badan kau pada Hajat dan Istikharah.

    ReplyDelete
  2. =) sbb itu kne brjaga2.. eh knpe byk lelaki ?

    ReplyDelete
  3. semoga solat kita diterima "dia" :)

    ReplyDelete
  4. muhasabah diri di malam hari mmbca entri ni..:D

    ReplyDelete
  5. ada..sy pna rse mcm 2,sy rse ruginya xdpt nk s0lat,xdpt nk d0a..

    ReplyDelete
  6. as salam... akak ada rasa.. rasa nak mati je.. perut memulas-mulas, badan akak terbongkok-bongkok menahan sakit perut tu bila tertinggal solat subuh... rasa marah, geram, menyesal dan rasa baik mati je dari hidup... demi Allah.. tu lah rasanya...

    ReplyDelete

BeSt 4 me: