Sunday, January 8

Lebih Takut Pada Manusia Berbanding Allah.

Assalamualaikum sahabat.

Ingatlah bahawasnya, Allah itu Maha Besar. Dan Allah itulah 'big boss' kita di seluruh alam ini. Takde sape pun boleh lawan.  Faham bukan? Entry aku kali nie bukan nak mengajak korang melawan bos tuh, ataupun tidak perlu ikut arahan bos.  Tapi sebenarnya aku nak bagitau arahan mana yang lebih penting.  Bos dekat tempat kerja kita tuh pun manusia biasa jek.  Cuma lebih dia dengan kita adalah pangkatnya saje.  Diluar bidang kerja, dia bukan bos kita. Kena ingat tuh.

Kenapa kita mesti takut pada manusia? sedangkan mereka takde kuasa. Bukan mereka yang beri kita rezeki. Betul tak?  Kita cuma perlu hormat-menghormati.  Bukan takut.  Yang kita perlu takut adalah Allah S.W.T, sahabat semua.

Kebanyakkan orang sekarang takut bersuara, takut nak buat apa yang patut untuk agama Allah.  Bagi sesiapa yang sudah bekerja, mesti pernah lalui situasi yang macam-macam.  Iye, memang kadang-kadang tuh kita tak dapat nak elak dari arahan bos.  Nak ikut boleh, tapi jangan sampai meninggalkan suruhan-Nya.  Sampai leka.. Dalam hati rasa nak buat suruhan Allah, tapi dalam kepala duk teringat bos pesan apa tadi.  Pernah rasa macam tu bukan?  Takut nanti bos marah, takut nanti bos pecat, takut nanti bos buang kerja. TAKUT.. TAKUT.. TAKUT..

Memang dalam diri kita semua ada perasaan Takut nie, memang normal.  Tapi sepatutnya TAKUT lebih pada Allah.  Bukan Allah tu kita jatuhkan rankingnya pada no 2, atau 3, dan sebagainya la. Mesti no 1!!. Jangan kita terlalu takut pada orang lain, sampaikan apa yang orang itu lakukan. Kita meng'iya'kan saje. Sehingga dia melakukan benda yang syirik atau bertentangan dengan agama Islam pun kita angguk setuju.  Tapi dalam hati kita ada iman yang kecil mengatakan perkara itu salah, "kalau aku melawan nie, nanti aku yang kena balik..baik aku diam kan diri jek".  Tengok?  Tak berani bukan.?

Kita hidup di dunia ini adalah sebagai khalifah.  Kena tegur, kena lawan, kena sampaikan, kena buat apa yang patut untuk mempertahankan agama Islam ni. Biasalah, kita nie manusia biasa kan, memang tak lari dari membuat kesilapan, memang tak lari dari kelekaan.  Manusia zaman sekarang mudah leka dan alpa.  Kadang-kadang kita sampai terlalu sayangkan kerja, sayangkan duniawi nie sampai melupakan apa yang wajib, tangguh-tangguhkan.  Ingat, maut tuh tiada penangguhan.

Allah S.W.T menyifati dunia dengan firman~Nya, “...Sesungguhnya kehidupan dunia ini hanyalah kesenangan (sementara) dan sesungguhnya akhirat itulah negeri yang kekal.” [QS Al-Mukmin: 39]

Ingat sahabat, dunia ni sementara saja.  Jangan kejarkan sangat. Jangan sampai kita tinggalkan perkara yang wajib.  Takut nanti tiada bekal nak dibawa ke 'sana'.

Mari aku bagi contoh keadaan dimana kita ni sering takut dengan manusia sesama kita sendiri :

Situasi 1.
- Bila seseorang pekerja kaunter Islam, sedang menerima bayaran dari seorang pembeli yang beragama Islam jugak.  Tapi dia membeli Arak. Dan kita tahu dia adalah pelanggan tetap yang selalu membeli disitu.  Tak berani bukan nak tegur?  Dalam hati mesti cakap, "alaa..nie dosa dia dengan Allah, buat apa aku nak masuk campur. " -

Situasi 2.
- Kita dalam perjalanan ke surau, untuk menunaikan solat. Dalam hati memang dah tau, bila dah sampai jek seruan, kita kena pergi mengerjakan solat. Jangan tangguh-tangguh lagi, lebih elok lagi kalau dapat solat berjemaah bukan?. Tiba-tiba bos panggil, minta buat sesuatu yang tak berapa nak penting pun. Then, kita pun patah balik.  Batal terus niat nak ke surau tuh, sebab sayangkan sangat dengan arahan bos! -

Situasi 3.
-Arahan di tempat kerja, kena pakai pakaian sekian..sekian. Dan bila kita pakai, dah nampak tubuh badan, tak sempurna tutup aurat.  Tapi disebabkan takut tak dapat kerja lain.  Kita pun kerja lah disitu sampai pencen.  Dan pencen baru nak bertaubat.  Itu pun kalau sempat.  Nampak tak? TAKUT tak dapat kerja lain.  Rezki tuh kan ada dimana-mana.-

Nampak tak? Ade pelbagai lagi situasi yang nak aku sampaikan.  Tapi cukuplah setakat di sini.  Rasa korang mesti dah faham bukan?.  Keadaan ini sering berlaku, tapi kita tak berani nak buat. Tak berani nak bersuara. Memang kita semua tak sempurna, tapi kita boleh lakukan sesuatu yang dapat mengubah banyak perkara, walaupun dengan hanya teguran secara lembut.  Tak salah kan?  Bukannya dengan kekasaran, tapi secara sopan.  Kalau betul kita ini cintakan Allah.

Selalu sahabat semua muhasabah diri tu.  Aku tak kata yang aku nie dah buat semua tuh, tapi tiap-tiap hari kita kena muhasabah diri. Supaya kita dapat perbaiki diri kita menjadi lebih baik dan lebih bertaqwa.  Sebenarnya kalau korang betul-betul beriman, insyallah hati kita jadi kuat, lembut. Semua masalah kita tenang jek menghadapi nye.  Kepala takkan serabut dengan hal dunia, kalau kita selalu fikirkan hal akhirat.

Sekian terima kasih.

p/s : adakah kita sudah muhasabah diri hari nie? apa yang kita lakukan hari ini untuk Allah? apa yang kita lakukan hari ini untuk Rasulullah? apa yang kita buat hari ini untuk mempertahankan agama Allah? apa yang kita buat hari ini untuk menyelamatkan saudara kita dari terus hanyut?

"FRIENDSHIP IS PRICELESS"

7 comments:

  1. Betul tu lagi satu situasi jadi dekat diri sendiri time solat bos sibuk panggil suruh buat kerja.. bos islam pulak tu..dunia2.

    ReplyDelete
  2. ptut tkutkan Allah =)

    tpi lumrah mnusiaa.. pnya persaan yg ntah hape2.. erkk? KAN?

    ReplyDelete
  3. Mohdhazlan : Yup..betui tuh.=)

    ReplyDelete
  4. aida : a'ah.selalu jgak kena gitu.huhu.tapi kdg2 klu kita ckp nk solat dlu,dia phm.tpi tgk stgh org la jgak..huhu

    ReplyDelete
  5. CekBolat : mmg sepatutnya gitu..sikap tuh bleh diubah sbnrnye klu nk ubah kan?=)

    ReplyDelete

BeSt 4 me: