Wednesday, February 10

MAKCIK,KUEH CUCUR KAMBING ADE??

Assalamualaikum..Hai2..Halu2..Tajuk entry di atas takde kena mengena dengan kambing di ladang!Just dialog aku masa kecik2 dulu.Nak tau camne leh kua?Nie nak cerita nie,pasal KUEH-KUEH kat Malaysia nie.

Orang kita kan kreatif2 tuk buh name kueh,lauk,air dan macam2 lagi laa..S0,masa aku kat hostel dulu,time hu-ha-ha..Lepas kan tension lepas exam,mesti nak gelak2 kan?Jadi kitorang buat la teka-teki yang agak memecahkan perut..(discussion la lbh krg)..Tajuk discussion tuh,Nape Kueh tuh namenye tak mcm rupanye?

Kueh yang menarik tertarik tuk yang pertama! :
CUCUR UDANG!
 
- Haaa..korang mesti dah tau,ape yang dlm fikiran kami2 semua..nape ye name jek cucur udang,tapi udang nye takde kdg2??-
- Itulah terjadi nye dialog aku tuh -
- Kejadian nie berlaku masa aku darjah 5,time tuh memang gemo pegi beli2 kueh lepas skula agama -
- Nak dijadikan crita,aku terpaut tuk beli cucur udang makcik nie,sebab bau nye sedap(tyme grg la)-
- Lepas tuh,dah beli jek cucur udang tuh aku tgk udang nye cm ciput jek!alalala nmpk ekor jek -
- Cis!..aku dengan hati terluka nye tanye mkcik tuh -

- "Udang nye tak byk ek mkck??"-
- "Udang makin pupus la dik"jawab anak laki dia yg mmg besau dari aku(cbuk jek)-
- Geramnye aku dia nie!!seb bek dh besau -
-"Ohhhhh...ehmmmm..Nak tanye cucur kambing ade x??"(sje perli)-
-"Haaa..ape adk ckp??"-

- Aku pun trus blah ngan member2 aku..tnpa rse bersalah..ekekeke -

Kueh yang kedua is :
BADAK BERENDAM!


- Nyum2!!..sungguh lazat..tapi name Badak Berendam -
- Korang rase mane letaknye badak tuh ek?? -
- Camne kan dorang leh dapat sempena name badak nie,bangga si Badak kalau tau! -
- Mesti makanan kesukaan Blue Hippo nie! -


- Haaa..Nie pun Badak nyee!!..patut la name nye badak berendam!-
-Sempena sepupu sepapat Blue Hippo! -
- So,pasni korang mkn badak berendam dpn badak yg tgh berendam ek-
  
- nie plak Cucur Badak!..femes lagi ko ek Badak!!-
- Jeles haiwan2 yang laen..xpe2,udang dah ade-
- Pasni kodok pule-

Untuk kueh yang ke-3 fofular di kalangan kita :
CEKODOK!
  
- WAhhh!nie memang feberet aku nie..cekodok pisang a.k.a kueh kodok -
-Memang kalau bagi aku 1 kuali pun,aku leh bedal sampai abis-
-Camne namenye leh dijadikan sempena KODOK??-
-Korang tau kan Kodok tuh ape?-


- nie la Kodok(CrAzy Frog) sbb dia bawak moto-
-aku nasihatkan jgn korang tgk nie masa ngah makan Cekodok tuh ye!-
-Aku rase mungkin sebab fizikal cekodok tuh yg agak itam dan tak cantik..sbb tulah name nye cmtuh-
-Tapi rase nye??pehhh..mmg sedap!,kalau goreng ngan kodok betul..(tak dpt bygkan)-

Kuih seterusnya yang ke-4 is! :
PUTERI MANDI!


-wahhh..memang tertarik name kueh nie-
-mencari2 juga dimanakah rupa puteri itu??-
-Bahan tuk kueh nie juz tepung,gula melaka,daun pandan,garam,kelapa dan laen2 la-
-Takde lak bahan nye air mata puteri ke,air kolam puteri ke?hahaha-
-Aku rase maybe yang menjualnye adalah seorang puteri kot..kan?-
-Ehmmm-

Kueh terakhir tuk aku review is :
LOMPAT TIKAM!


-Hukhuk..1st time aku dgr name kueh nie,mmg aku ingat member aku main2!-

-Dia pesan kat aku "Biel,ko belikan kueh lompat tikam"-
-"Ko bia cantek sket..mane ade kueh macam tuh!..mls la lyn ko"-
-"Betul laaa..adeee..ko glah tgk kat paso tuh.."(nada keciwa)-
-"Ahhhh..aku tak caye..ade aku tikam ko kang"(gurau2)-
-"Aku pegi ngan ko la sng,tnjuk kat ko cam rupe kueh tuh,kalau btui..ko blanje naa"-
-"Ok!jum!(tak percaye lagi)-

-Last2,sampai kat psr ramadhan..mmg aku kena blanje kawan aku tuh!hehehe-
-Ntah mane dtg nye lompat pastu tikam,cam menakutkan jek bunyinye kan?-
-Nape tak bagi name lompat tinggi2 ke,tikam tembus ke,tak pun kueh agar2 ke?-

Itulah kesahnye bila kepale masing2 dah tension,benda2 macam nie jadi topik untuk bagi perut tuh sakit gelak!hahaha.Macam2 idea kua nak jawab mane dtgnye name2 kueh nie semua.Semuanye datang dari idea orang kita yg kreatif,lagi2 kalau dia pencipta kueh tuh mesti akan bagi name yang gempak2 punye!Menarik perhatian orang utk merase!Betul kan?hehehe..So..jum g mkn..aku dah lapo..SEkian~

17 comments:

  1. kuuih sampan a.k.a tepung pelita.. sampan?? mana datang sampan lak.. sampan dr daun pisang/pandan ke? hahah nice!

    ReplyDelete
  2. kueh tikam smpai mati ade x? XD

    ReplyDelete
  3. senget : hahaha..tuh pun same gak tuh!ekeke..mne dtg smpn ek?

    misya : hahaha..nk ke?

    ReplyDelete
  4. ala biel,lapo laaa.belanje laa

    ReplyDelete
  5. Haha lawak-lawak , tapi I like !

    Aku rasa 2 minggu aku tak lalu makan cekodok.

    ReplyDelete
  6. ada 1 g kuih org lama...kuih koci.. pernh makan tak kuih tu,....?

    ReplyDelete
  7. hahahaha...ko neh mcm ah biel. kalo ko dtg tempat aku lagi byk name2 kueh yg ko akn rase pelik bagai nak gile sbb ntah hape2 nape kueh tuh
    contonhye, ko penah dengar kueh taik itik? penganang? nekbat?kueh pati toyol. hahaha...sumpeh ko x penah dengar kn?kn?

    ReplyDelete
  8. touya : hakhakhak..jgn ko bygkn suda~:P

    ReplyDelete
  9. nabila : pnah2..hehehe~tp kureng cket

    ryn : kueh taik itik jek pnah dgo~yg laen mmg aku xtau lgsg!!hahaha

    ReplyDelete
  10. ehh.. kuih taik itik pun ader tau.. kat kelantan.. sume kuih2 di atas sumi suke.. tak xmkn slalu laa..

    ReplyDelete
  11. Aku tengah makan cekodok nie ...

    ReplyDelete
  12. aaa..lapaar da ni..da lama xmkn kuih tradisional..uu..sedaapp..

    ReplyDelete
  13. sedap nye!!!!!!!!!!!!! mne lah nk dpt kuih2 cmtuh kat cney.. kne tggu balek lah.. xpon kne wat sndrik.. =(

    ReplyDelete
  14. sumi : hehehe..ye ke?ntah2 i2 yg mkn slalu ek~:P

    touya : amcam?ade rse kodok?hahaha

    zalikha : jmput2..amk kodok~ekeke

    bella : alala..cedihnye~dkt mne tuh bella?smpi xjmpe?

    ReplyDelete

BeSt 4 me: