Saturday, February 20

PESANAN DR.FADILAH KAMSAH

Sejak akhir2 nie aku rajin lak nak tengok email..dari sape dan kenapa.sO,dalam banyak-banyak email yang kawan2 aku hantar, ini yang menarik aku pilih dan nak kongsi dengan korang di luar dan di dalam sane!.Korang baca dan renung2 kan yea (ade olahan cikit) :


Apa yang diperkatakan oleh Dr.Fadilah Kamsah :

"Ada orang datang ke pejabat dengan perasaan penuh gembira & ceria , ada datang dengan perasaan "biasa" dan ada datang dengan perasaan serba tak kena " 

Ingat lah, sesiapa yang datang hanya dengan perasaan "biasa" saja, hasilnya adalah "biasa" saja, sesiapa yang datang dengan ceria, hasilnya akan jadi lebih daripada biasa ataupun luar biasa. 

Bekerja la dengan ceria agar menghasilkan produktiviti yang luar biasa yang akan menggembirakan orang di sekeliling kita. Semoga hasil itu akan mendapat keberkatan insyallah... . "


1. Ada antara kita datang ke pejabat hanya memenuhi tanggungjawab 'DATANG BEKERJA' tapi hampa,  hasilnya macam kita ' TAK DATANG' kerja.(kuat ngulor la umpamanye).
 
2. Ada kala kita rasa kita BUSY giler, rupanya kita hanya 'KELAM KABUT' (cube bwk bertenang lain kali)


3. Adakala kita rasa kita PERIHATIN , tapi rupanya kita BUSY BODY.(kerja sendri tak siap,tapi sbuk kerja orang lain). 

4. Adakala kita rasa kita OPENMINDED and OUTSPOKEN tapi rupanya kita KURANG PENGAJAR'AN.(pong..pang..pong..pang..tapi ape pun takda) 
 

5. Adakala kita rasa kita berpemikiran KRITIS , rupanya kita hanya lebih kepada KRITIK yang mencipta KRISIS . 
 

6. Adakala kita rasa kita ingin menjadi LEBIH MESRA tapi rupanya kita di lihat lebih MENGADA-NGADA .( cam gedik lebey kot )
 

7. Adakala kita suka bertanya 'KENAPA DIA NI MCM TAKDE KEJE', adalah lebih baik kita tanya 
'APA LAGI KEJE YANG AKU BOLEH BUAT ?' 


8. Adakala kita rasa kita ni pekerja yang SEMPURNA,BAIK DAN BERDEDIKASI tapi cuba tengok dalam-dalam, selagi hati kita berdengki, jatuhkan reputasi sesama rakan sekerja (report kat bos kawan kita tak bagus dari kita) dan tak amanah (mencuri dan tak siapkan kerja),kita sebenarnya patut terima hakikat betapa kita lebih teruk dari dari anggapan kita itu sendiri.
 

Maka untuk itu , mari kita mula senyum, ceria, mesra sesama kita dan tingkat kerjasama dalam kerja, tak rugi kita semai rasa 'kekeluargaan' dalam tugasan ..kalau kita kurang kerja, cari la kerja membantu teman-teman yang lain.
 

Tak dapat gaji lebih pun tak apa sebab pahala dapat..kita withdraw kat akhirat nanti.Tapi kalau kita asyik dengki mendengki.Nasib la sebab sudah ditentukan jalan yang sukar itu yang kita pilih.. 

~ Renungi lah, berapa ramai kawan kita dan berapa ramai lawan kita, nescaya itulah kayu pengukur diri yang sebaiknya

Thanks for the Sharing~

That's all. 
 

10 comments:

  1. ape2 yang kita buat,kadang2 orang lain salah paham. =)

    ReplyDelete
  2. renung-renungkan dan selamat beramal !

    ReplyDelete
  3. btl...sbb tu kn set dalam pala otak bnda +ve...keje kan ibadah....

    ReplyDelete
  4. Perkongsian yang berguna. Adakalanya perasaan tu tetap datang. Semoga kita akan lebih bersedia dan lebih fokus dlm menjalankan tanggungjawab.

    ReplyDelete
  5. afnie : bru la kje tuh mantap owg kate!hehehe

    ReplyDelete
  6. cik epal : hehehe..dh agk dh!:P

    ReplyDelete
  7. pesanan menarik bro...
    kadang2 kerja dipengaruhi 'lauk' semalam...
    manusia... alah bisa tegal biasa...
    ~_^

    ReplyDelete

BeSt 4 me: