Thursday, February 25

PISANG SEDAP!

 
Ehmm..pisang plak ko buat cerita nie nabiel!!..
Pagi tadi sampai je kat tempat kerja,tiba2 ade officer tuh tanye aku.."Mak ayah ko kalau beli pisang letak kat mane??"..Aku terdiam,nie soalan benar nak tau ke or saje2 nak kenakan aku nie. So, aku tanye dia balik "Nape encik nak tau?".."Saje aku tanye..(muke sengih)"..Aku pun cakap "Selalu simpan kat luar,takde dalam peti ke atas sampan ke(aku gelak)..dia buat muka serius!"Aku tanye betul2 nie"...hahaha..Oke sampai situ jek perbualan kami~Jadi nak tau kenape dia tanye aku?Sebab dia nak cite kat aku pasal Pisang nie ha,mula2 aku ingat dia nak jual pisang..AL-KISAHNYE tentang Pisang nie :

Pesanan-pesanan dari encik officer :

* Jangan sekali-kali simpan pisang dalam peti sejuk!!

* 2 biji pisang mempunyai tenaga untuk senaman 90 minit!

* Kebanyakkan pesakit2 tekanan jiwa yang makan pisang boleh pulih!!

* Boleh menstabilkan tekanan darah!

* Pelajar-pelajar yang makan pisang akan jadi lebih cekap!

* Boleh mengurangkan keletihan jika dibuat menjadi minuman susu dicampur dengan madu!

* Boleh memulihkan rase panas di jantung!

* Boleh memelihara kadar gula dlm darah bagi mengelakkan demam pagi!

* Boleh mengatasi gigitan nyamuk!

* Membantu menenangkan saraf anda!

* Boleh mencegah ULSER!

* Dapat membantu PEROKOK untuk BERHENTI MEROKOK!

* Dapat membantu semasa kita STRESS!

* Boleh mengurangkan risiko kematian akibat STROK sebanyak 40%!

* Boleh menghilangkan pelbagai masalah kulit! Just tampal dan tempek kulit pisang tuh kat  
kulit korang!

So,mesti korang nak tau kandungan dalam PISANG nie kan?
 
Apa yang terdapat dalam pisang nie?Jom TENGOK!! :

* Sukrosa, Fruktosa dan Glukosa ( utk Tenaga )
* Tryptophan ( protein yg menyebabkan kita tenang dan gembira )

* Vitamin B6 ( meneutralkan paras glukosa )

* Zat besi ( membantu dlm kes anemia )

* Potasium yg tinggi ( untk menstabilkan tekanan darah )

* Vitamin B ( menenangkan saraf )

* Bersifat lembut ( untuk ulser )

Kalau korang nak tahu :
"Di Thailand, ibu mengandung mengambil pisang untuk memastikan bayi dilahirkan itu menjadi seorang yang penyabar! (cool)!"

So,lepas nie rajin2 la korang makan pisang ye!Bagi sape2 yang lemah semangat ke,selalu letih,moody jek..(bagi la bf/gf korang makan pisang!hahaha..)jadi pasni ade coklat + pisang bukan strawberi lagi!

Selamat mengamalkan nye ye!

That's all

12 comments:

  1. wow thanks for the information given, I love banana so much. dont forget to checkout my blog at http://markjue92.blogspot.com I'm following u

    ReplyDelete
  2. aaa..ang tolong postkan aku setandan pisang weh.sedap~

    ReplyDelete
  3. nice n3... :)

    tapi pisang ni punyai kandungan gula yg tinggi...org yg kencingnya manis..tak digalakkan makan pisang..hehe.. :)

    ReplyDelete
  4. Muhammad
    Muhammad
    Muhammad Musthofa

    Ibunya bernama Aminah
    Ayahnya bernama Abdullah
    Dilahirkan di Mekkah Mukaromah
    Ibu susunya Halimatus Sa`diah

    Ayahnya meninggal dunia
    Ketika Nabi di dalam kandungan
    Alangkah sedih pilunya
    Ibunya menjaga bayinya

    Semasa di dalam perjalanan
    Pulang dari makam suaminya
    Aminah jatuh sakit di 'Abwa
    Kembali ke alam baka

    Tinggallah Nabi seorang diri
    Hilang insan yang dikasihi
    Tinggallah Nabi seorang dari
    Mengajarnya hidup berdikari

    Anak yatim anak yang mulia
    Dilindungi Allah setiap masa

    Terpadam api biara majusi
    Runtuhlah istana Kisra Parsi
    Mekkah diterangi cahya putih
    Tanda lahir Nabi anak yatim

    Shalallahu 'alaa Muhammad
    Shalallahu 'alaaihi wassalam

    Hidupnya yatim, yatim piatu
    Tiada ayah tiada ibu
    Hidupnya yatim, yatim piatu
    Namun dialah manusia agung

    Salam Maulidul Rasul dari Kami
    http://firestartingautomobil.blogspot.com
    http://bukandoktorveterinar.blogspot.com

    ReplyDelete
  5. Muhammad
    Muhammad
    Muhammad Musthofa

    Ibunya bernama Aminah
    Ayahnya bernama Abdullah
    Dilahirkan di Mekkah Mukaromah
    Ibu susunya Halimatus Sa`diah

    Ayahnya meninggal dunia
    Ketika Nabi di dalam kandungan
    Alangkah sedih pilunya
    Ibunya menjaga bayinya

    Semasa di dalam perjalanan
    Pulang dari makam suaminya
    Aminah jatuh sakit di 'Abwa
    Kembali ke alam baka

    Tinggallah Nabi seorang diri
    Hilang insan yang dikasihi
    Tinggallah Nabi seorang dari
    Mengajarnya hidup berdikari

    Anak yatim anak yang mulia
    Dilindungi Allah setiap masa

    Terpadam api biara majusi
    Runtuhlah istana Kisra Parsi
    Mekkah diterangi cahya putih
    Tanda lahir Nabi anak yatim

    Shalallahu 'alaa Muhammad
    Shalallahu 'alaaihi wassalam

    Hidupnya yatim, yatim piatu
    Tiada ayah tiada ibu
    Hidupnya yatim, yatim piatu
    Namun dialah manusia agung

    Salam Maulidul Rasul dari Kami
    http://firestartingautomobil.blogspot.com
    http://bukandoktorveterinar.blogspot.com

    ReplyDelete
  6. Salam Maulidur Rasul dari kami:
    http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/

    Ziarah kami ke blog entry anda tanpa di undang...
    Moga dengan cara ini kami dapat mengiratkan silaturahim kita bernama insan...

    Salallahu ala Muhammad
    Salallahu alaihi wassalam

    Selawat ke atas-Mu Nabi
    Sejahtera ke atas-Mu Rasul

    Akhlak yang terpuji
    Kau contoh yang tertinggi
    al Quran dan Hadith
    Itu peninggalan mu
    Rasulullah..
    Kami menyintai mu

    Sungguh mulianya pekertimu
    Sinar bercahaya di wajahmu
    Kaulah Nabi kekasih Allah
    Kau jadi insan pilihan

    Demi umat rela berkorban
    Jiwa dan raga kau taruhkan
    Demi Tuhan kau tempuhi
    Dugaan dan cabaran

    Ya Rasulullah
    Tika mula kau menerima wahyu
    Hatimu resah tiada menentu
    Khadijah mengukir kata-kata
    Bahwa kau Rasul buat seluruh umat
    (Bahwa kau Nabi buat seluruh umat)

    Bila kau hampir memejamkan mata
    Lidahmu basah menyebut ummati
    Kasih sayangmu tak bisa digambar
    Hanya selawat pengikat kasih

    ReplyDelete
  7. Salam Maulidur Rasul dari kami:
    http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/

    Ziarah kami ke blog entry anda tanpa di undang...
    Moga dengan cara ini kami dapat mengiratkan silaturahim kita bernama insan...

    Salallahu ala Muhammad
    Salallahu alaihi wassalam

    Selawat ke atas-Mu Nabi
    Sejahtera ke atas-Mu Rasul

    Akhlak yang terpuji
    Kau contoh yang tertinggi
    al Quran dan Hadith
    Itu peninggalan mu
    Rasulullah..
    Kami menyintai mu

    Sungguh mulianya pekertimu
    Sinar bercahaya di wajahmu
    Kaulah Nabi kekasih Allah
    Kau jadi insan pilihan

    Demi umat rela berkorban
    Jiwa dan raga kau taruhkan
    Demi Tuhan kau tempuhi
    Dugaan dan cabaran

    Ya Rasulullah
    Tika mula kau menerima wahyu
    Hatimu resah tiada menentu
    Khadijah mengukir kata-kata
    Bahwa kau Rasul buat seluruh umat
    (Bahwa kau Nabi buat seluruh umat)

    Bila kau hampir memejamkan mata
    Lidahmu basah menyebut ummati
    Kasih sayangmu tak bisa digambar
    Hanya selawat pengikat kasih

    ReplyDelete
  8. wow !
    this is interesting..
    thx for sharing this info :)

    ReplyDelete
  9. eix...camna nak elak gigitan nyamuk guna pisang tuh??? tenyeh2 macam lotion sapu 1 badan ke???hehehe

    ReplyDelete
  10. red : hehehe~amik kulit pisang tuh jek..tenyeh kt tmpt yg kne gigit tuh sblm sapu ubt~

    ReplyDelete
  11. wow!! srius bangbiel.. sumi mkan pisang slalu.. padan la bile stress je makan pisang trus ok :P

    ReplyDelete

BeSt 4 me: