Sunday, February 7

YANG TUA VS YANG MUDA!~

Assalamualaikum.Ha,kali nie bout yang muda lawan ngan yang tua2 nie.Yang matang dan yang tak matang2 lagi.
Korang mesti penah lalui kan?yelah zaman2 moden nie,dorang mane pandai nk hormat2 dah.Selambe badak jek!Cekgu pun ditampar2nye sekarang.Terbalik dah,dulu cikgu senang2 leh belasah anak murid,sekarang takde dah.Kalau ponteng2 dulu time nampak cekgu,cam nampak rimau cari mangse!ngauummmm.Betabur aku tengok semua lari,kalau sekarang?ehmmm..

Kalau dulu :
Yang lebih tua datang menegur budak2 tgh merokok:
Tua : Korang bt ape nie ha??oitt!kcik2 dah pandai nak isap2 rokok ye?Ishhh budak2 nie..
Muda : Larikkkk weyyy..pakcik tuh kwn bapak aku tuh!huhuhu..(sekejap dah ilang)

Kalau sekarang :
Tua : Kecik2 dah pandai nak isap2 rokok ye?Sape ayah mu??
Muda : Alaaaa..rilek ar pkcik,dulu pkcik muda2 pun isap rokok gak!mengelabah la org tua nie..Tuh bapak
             sy ngah beli rokok tuh.
 
(kucing pun pndi isap rokok skrng..hehehe)
Sekarang aku tengok budak2 ni takde dah segan2,selambe jek hembus2 asap rokok tuh lagi!.Yang berkapel2 toksah cakap la.huhu..so,korang tgk la situasi ke-2 nie yerk :

Kalau dulu :
Tua : Korang buat ape kat tempat gelap2 nie??meh sinie pkcik bawak balik jumpe mak bapak korang.Memalukan betul!
Muda : (Tunduk jek..muka cuak)Minta maaf la pkcik,kami janji tak buat lagi!!..Tolongglaaa..(smbl ngis2)

Kalau sekarang :
Tua : Kurang diajar betul budak2 zaman sekarang nie!Tak tahu malu ek?Memalukan mak bapak!Ikot aku!
Muda : Pakkcik..jgn nk sbuk2 ye!Normal la nie,bkn bt pape pown..lepak sembang jerk!..xpe2,leh kawin free.!(alaaa..malu kjap jek,pasni cari pot laen plak).

Tak serik2 jugak tuh!

Situasi ke-3 :
Budak2 sekarang memang tak makan saman!.Baek yang muda remaje or yang kecik2 lagi,pandai menjawab ala2 berpidato gitu.Sampai camtuh skali..so,korang tgk yang nie plak!:

Kalau dulu :
Tua : Budak2 sape jgn main2 kat tepi longkang tuh!!Jatuh nanti!..Kang luka2 nanti sape nak jawab??
Muda : Baiklah pakcik..(pastu cabutttt..ilang dah semua)..
Kalau sekarang :
Tua : Jangan main panjat2 kat pagar tuh laa!!..Jatuh nanti..pegi main jauh2!
Muda : Kejap laaa!wekkkkk2...(smbl jelir2 lidah)hahaha..

Kan dah kena ejek..sibuk jek!hahaha..Ish2,tgk laaa.
 
Situasi ke-4 : 
Kalau dalam kelas duk main2.duk sembang2..buat2 tak nampak cekgu kat depan!huhuhu..Dulu kalau aku kena baling ngan peluru kapur dah!hehehe.Malu wey awek2 tgk..!

Kalau dulu :
Tua : Korang tak nampak ke cekgu kat depan nie??Mat,mari ke depan kejap!..
Muda : Adehhh..masak aku..Zasss!zasss!..adehhh..(kena babap ngan rotan dah)huhuhu..(balik ngadu pn   
             kne gak)huhuhu

Kalau sekarang :
Tua : Sape bercakap kat blkg tuh??Haaa..!Mat,(mat lagi)!Meh snie,awak nie btul laa!
Muda : Im coming!!..Ckgu jgn nak pandai2 rotan saye ye!Mak bapak saye pun tak penah rotan tau!(kalau ko rotan,siap la keta ko nti!).

Hurmm..tuh la dia.Kadang2 risau gak nak tegur budak2 zaman sekarang nie,kang tak pasal2 je kena!Memang org kate,ala..biase la darah muda,cepat terbako.Aku dulu pun cam tuh gak,tapi takde la seteruk sekarang nie.So,kaum2 pakcik dan makcik sekarang kena guna cara lain nak menegur.Takleh yang macam dlu dah.Silap2 kita ditendang nye!hahaha.







7 comments:

  1. hehee...kelakau2...tp ni lah realitinye biel kan??kan kan?

    adoiii...

    ReplyDelete
  2. hana : huhuhu..tao xpe!iskk2..mslh bdk2 skrng nie~

    ReplyDelete
  3. bagus betol entry kao kali neh biel. tapi kao jgn nak mengAPLIKASIkn yg zaman2 skg neh kat diri kao plk. hahaha....two thumbs up for this entry!! tepok!tepok!tepok!!

    ReplyDelete
  4. budak dulu n budak skrg.. ish ishh.. zaman byk dh berubah..

    ReplyDelete
  5. emora : mmg btui!ra cmtuh ye?

    ryn : ko nie mmg la!hehehe..cm ko ler..ske mlwn ckp aku~hahaha

    sumi : yup~really2 brubah~ngeee~

    ReplyDelete
  6. haha,btul2 dulu lain skang lain XD..

    ReplyDelete

BeSt 4 me: